Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv


Gymnasieelever på grundskolan

Text och foto: Helen Brink, Österledskolan, Karlskoga
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, oktober 2016

På Österledsskolan, en högstadieskola i Karlskoga, har lärarna tagit ett initiativ till ett samarbete mellan grund- och gymnasieskolan. Här delar Helen Brink med sig av erfarenheter och berättar varför de anser att samarbetet är viktigt.

Gymnasieelever på grundskolan.

Karlskoga kommun är en teknikstad både ur ett historiskt och ett nutida perspektiv. I dag finns här högt kvalificerade tekniska yrken och arbetsplatser som behöver kompetent personal. Rekryteringen börjar redan i grundskola och gymnasium genom att väcka intresse och nyfikenhet för teknik och högre tekniska utbildningar. Vi vill att våra elever får utveckla sin tekniska medvetenhet, sitt intresse för teknik, sin förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. Hur skulle vi kunna hjälpa våra elever med det?

Pneumatik och programmering

Jo, vi startade ett samarbetsprojekt mellan grundskola och gymnasieskolan där elever från teknikprogrammet och industritekniska programmet kommer ut och leder lektioner för grundskolans elever, i första hand för högstadiet, men tanken är att även högstadieelever ska kunna genomföra lektioner för exempelvis åk 6. Dessa lektioner planeras, genomförs och efterarbetas av gymnasieeleverna med stöd av pedagoger. Området vi valt att behandla är pneumatik och programmering av pneumatiska delar då pneumatik är ett av de områden vi har svårt att få konkreta arbetsmaterial till. Därför har vi satsat och köpt in laborationsmateriel som vi låter vandra mellan våra skolor. Eleverna får en inblick i att många tekniska system som vi omges av, styrs av programkod i digitala styrsystem. Vi har upptäckt att det inte är lika lärande att bara behandla området teoretiskt.

Ökar nyfikenheten

När vi har genomfört lektioner har flera elever självmant börjat fundera kring ventiler och hur de skulle kunna koppla ihop delar för att få enkelverkande och dubbelverkande cylindrar att röra sig. Spontant utbrast en flicka ”Det här var det roligaste på länge” när det pyste och lät i systemet.

Då elever från gymnasiet leder och genomför lektionerna hoppas vi att högstadieelevernas intresse ökar för att söka till ett tekniskt program. Under lektionerna gavs de också möjlighet att ställa frågor inför det kommande gymnasievalet. Det var riktigt lyckat och nu hoppas vi att fler söker till gymnasiets tekniska program!

Gymnasieelever på grundskolan.

Gymnasieelever på grundskolan.
Teori och praktik i klassrummet.

 


Nyhetsbrev nr 3, oktober 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -