Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Lyftis logga

Teknikämnet i fokus

Text: Katarina Rehder
Foto: Cecilia Zachrisson
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2016

Cecilia Zachrisson i Nynäshamn har varit engagerad i projektet LYFTIS redan från början. LYTIS är ett fritt material för struktur i utvecklingen av skolans teknikämne. Cecilia är lärare på Gröndalsskolan i årskurs 4-6 och undervisar i Teknik, Matematik, Svenska, Geografi samt i NO. Här berättar hon om sitt arbete och hur hon bestämde sig för att arbeta med LYFTIS.

Teknik i klassrummet.

Hur kom det sig att ni började arbeta med LYFTIS?

- Min rektor uttryckte i våras en önskan om att utveckla Teknik- och NOundervisningen på skolan. En förstelärare skulle ta sig an uppdraget och den lotten föll på mig. Jag blev jätteglad men samtidigt lite fundersam på hur jag skulle lyckas med det. I samma veva skickade Susanne Engström på CETIS ut information om projektet och det var precis vad jag behövde. Ett konkret projekt som var möjligt att genomföra!

Vad innebär arbetet?

- Jag har hållit i ett antal möten med skolans tekniklärare och tillsammans har vi skapat en plan för hur undervisningen kan komma att utvecklas. Vi kom fram till att det som var mest akut för oss var att få en tekniksal så undervisningen inte behöver styras av salens tillkortakommanden.

- Som tur var finns en träslöjdssal på skolan som inte används för tillfället. Den gör vi nu om till tekniksal. Vi ville också ha en röd tråd i undervisningen från förskoleklass till åk 9. Dels för att vi tror det höjer standarden på undervisningen men också för att vi alla åtminstone ska ha någon inblick i vad de andra gör. Senare är det vidareutbildning av personal som skulle kunna utvecklas.

Vilka fördelar ser ni?

- Den största fördelen är att vi har börjat ge tekniken den plats som ämnet ska ha enligt kurs- och timplan. Det har dessutom blivit en bättre stämning och en starkare tillhörighet bland tekniklärarna. Då skolledningen är delaktig ges möjlighet att faktiskt ändra på saker och höja kvaliteten.

Vilka mål önskar ni nå?

- Att höja måluppfyllelsen är naturligtvis ett viktigt mål, men vi vill också göra teknikämnet mer attraktivt i elevernas ögon. Vi har en plan att samarbeta med näringslivet för att faktiskt utbilda till verklighetens villkor. Vi har kontaktat ett par större företag och frågat om ett intresse finns att hjälpa oss med material och uppgifter.

Är det ett långsiktigt arbete?

- Absolut, då LYFTIS är en spiral så tar det egentligen aldrig slut. När utvärderingen är klar börjar man om igen och tittar på nulägesanalysen och då ser man ytterligare förbättringsområden.

På vilket sätt kan LYFTIS hjälpa er, och vice versa?

- LYFTIS är ett väldigt bra redskap att använda för att få saker gjorda. Jag tvingas att ta nästa steg och det är precis vad jag behöver. LYFTIS ligger i god linje med min skolas arbetssätt. Det gör förbättringsarbetet mer konkret.

- LYFTIS är också skolnära vilket gör att det är genomförbart. Många skolor sliter med dålig ekonomi och för lite resurser, LYFTIS kostar ingenting mer än tid och det kan ge en ordentlig kvalitetshöjning.

- Även LYFTIS kan förbättras och det är vi som använder materialet som kan hjälpa LYFTIS att utvecklas och bli ett ännu bättre verktyg för skolan.

Rekommenderar ni LYFTIS och varför?

- Absolut, LYFTIS har lyft teknikämnet på skolan och med dess hjälp tar lyftet inte slut när tekniksalen är färdig, då gör vi en ny nulägesanalys och går vidare därifrån.

LYFTIS – lyft teknikämnet i skolan!

Ett fritt material för struktur i utveckling av skolans teknikämne. LYFTIS är ett upplägg för att långsiktigt stärka kompetens, förutsättningar och undervisning. Det görs via nulägesanlys till genomförande och uppföljning.
Läs mer på: lyftis.se

 


Nyhetsbrev nr 1, februari 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -