Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Jonas
Jonas Hallström
Foto: Åsa Lännerström

Forskningsruta

Text: Jonas Hallström, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2016

Förskoleforskningen är på gång -
exemplet teknik i flickor och pojkars lek

Teknik är numera ett tydligt framskrivet innehåll i svensk förskola. I läroplanen från 2010 framhålls exempelvis att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” samt ”utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap”.

Forskningen om teknik i förskolan är också på frammarsch, både i Sverige och internationellt. Internationell forskning har visat att genus är en betydelsefull faktor för hur teknik hanteras i förskolan. Förskolan är en institution där kön spelar en central roll, vare sig det är i lek, undervisning eller annan förskoleverksamhet. Könsstereotyper är därför vanliga bland barn i förskolan, och användningen av lekmaterial och teknik följer på samma sätt ofta dessa stereotypa mönster. Könsstereotyper skapas så tidigt som vid tre års ålder, vilket kan ses när pojkarna ofta väljer bilar eller typiska manliga roller och flickorna väljer dockor och typiska kvinnoroller.

I den svenska forskningen har det också visats att flickor oftare har ett speciellt syfte med att bygga något som de behöver i sin lek. De konstruerar och bygger som en ”bisyssla” och använder tekniska föremål som en hjälp i leken. Det är tänkbart att tekniken ses som en del i ett bredare socialt sammanhang i leken, vilket gör konstruerandet i sig mindre intressant. Pojkarna, däremot, bygger, konstruerar och använder olika tekniska objekt som en central del i sin lek, alltså de tekniska aktiviteterna är mer naturligt i fokus. Pojkar är därmed mer aktiva i att bygga och konstruera som en aktivitet i sin egen rätt i den fria leken jämfört med flickor.

Läs mer:
Hallström, Jonas, Elvstrand, Helene & Hellberg, Kristina. 2015. ”Gender and technology in free play in Swedish early childhood education”, International Journal of Technology and Design Education 25(2), 137-149:
Gender and technology in free play in Swedish early childhood education - Linköpings universitet

Det går bra att höra av sig till Jonas:
jonas.hallstrom(at)liu.se


Nyhetsbrev nr 1, februari 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -