Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

CETIS 20 år 2016!

Claes

CETIS 20 år 2016!

Text: Claes Klasander, Föreståndare, CETIS
Foto: Katarina Rehder
Illustratör: Åsa Fredricson, IllustreraMera

Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2016

Eftersom CETIS i år formellt firar 20-årsjubileum tog jag mig för att titta igenom gamla nummer av vårt nyhetsbrev. Det är en övervägande positiv läsning om inspirerande aktiviteter som anknyter till teknikundervisning, även om en del mer allvarliga teman också återkommer. I backspegeln kan man också konstatera att vårt nyhetsbrev är det enda exemplet på en utgåva med en kontinuerlig diskussion om teknikens didaktik. Det är vi stolta över!

Det första numret av Nyhetsbrevet Tekniken i skolan gavs visserligen ut redan 1994. Men då var CETIS ännu inte utsett till ett nationellt centrum. Det skedde i stället den 30 maj 1996. Då fick Linköpings universitet ett uppdrag från regeringen. Det är den dagen vi räknar som ”CETIS-dagen”. Den 29 maj är det således ”CETIS afton” och följaktligen är den 31 maj ”Annandag CETIS”. Fira gärna med oss!

För 20 år sedan

I det nummer som gavs ut för 20 år sedan, i mars 1996, har den inledande artikeln rubriken ”Är tekniken i skolan på frammarsch?”. Redan då kunde min företrädare på posten som CETIS föreståndare, Thomas Ginner, konstatera att mycket hade hänt, både i Sverige och internationellt. Ute i världen hade nya vetenskapliga tidskrifter kring Technology Education börjat etablera sig, liksom motsvarande konferenser. Här hemma i Sverige hade vi fått en ny kursplan inom Lpo94 som behövde få fotfäste i grundskolans undervisningspraktik. CETIS hade också hållit ett par tre rikskonferenser om Teknik i skolan.

Bilden av Teknik

Vad man kan utläsa i artikeln är att det fanns ett behov av att tydliggöra det stora och viktiga kunskapsområde som tar upp aspekter av människans tekniska varande och görande, och omforma det till ett angeläget och stabilt skolämne. Det fanns många stereotypa bilder av vad teknikundervisning skulle omfatta – allt från ett ”hoppande mellan tapetsering, cykelreparation och några extra fysiktimmar” till ”oljiga kugghjul, motordelar och könsfördomar”. Sådan var bilden då.

En lång väg

Jag kan konstatera att en del av detta måste vi fortsätta kämpa med. Teknikundervisningen har fortfarande en väg att vandra innan den är helt etablerad, accepterad och välutvecklad i den svenska grundskolan. Vi behöver fler behöriga och kompetenta lärare som känner att de kan ta sig an teknikämnet och dessa utmaningar. Vi behöver fler skolor som ger eleverna tillräckligt med undervisningstid för att de ska få möta det spännande och utvecklande innehåll som kursplanen lovar dem. Vi behöver mer resurser och bättre undervisningslokaler.

Mycket har ändå hänt!

Samtidigt måste vi acceptera att skolutveckling tar tid (men kanske inte så lång tid…). Vi kan ändå se att en hel del har hänt på dessa 20 år. Flera nationella initiativ har tagits. Skolverket och andra aktörer har engagerat sig. Många skolinriktade projekt har haft teknikundervisningen i blickpunkten. CETIS har spelat en viktig roll i en hel del av detta. Framför allt har vi varit en röst för att uppmärksamma teknikens kunskapsfält som en grund för ett brett och allmänbildande skolämne. Det är vi också stolta över och det vill vi fortsätta med. Eftersom det behövs!


Nyhetsbrev nr 1, februari 2016 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -