Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2017

Ett av åsiktskorten.
Vi pratar om hållbar utveckling i tekniken. Teknik är det enda som kan rädda planeten. Jaha ja. Och då lägger vi 20 minuter per vecka. Hmmm...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Mötestorget -
förskola och förskoleklass - årskurs 6

Ett av inslagen på mötestorget var att ta del av tankeväckande löpsedlar och skriva sina egna tankar på CETIS åsiktskort. Korten sattes upp med klädnypor och bildade en färgglad åsiktssamling. På denna sida finns bilder på löpsedlarna och samtliga texter från åsiktskorten som sattes upp.

Mötestorget lärare

Mötestorget lägre åldrar.

Mötestorget

Expressbladet

Expressbladet 1 och 2.
Förskollärare i Linköping:
- Eleverna tar med sig varsin iPad ut och leker, fotar och filmar. De lär sig mycket om teknik och har roligt!

Lärare i Skåne:
- Vi pratar hållbarhet i teknikämnet redan från årskurs 1. Teknik är det enda som kan rädda vår planet.

Desperat tekniklärare i årskurs 3:
- Vi har ingen sal att bedriva teknikundervisning i! Hur gör vi med undervisning och bedömning då?

Expressbladen 4 och 5.
Förskolläraren:
- Barnen älskar när sopbilen kommer. De pratar med sopgubben som berättar om vart soporna tar vägen och varför vi sopsorterar. Barnen blir experter.

Förskolläraren:
- På skolgården lär vi oss ord och begrepp, som t.ex. kil, skur, avlopp och lutande plan.

Expressbladen 6 och 7.
Lärare i årskurs 2, Medelpad:
- På våra friluftsdagar har vi teknik och NO. Eleverna lär sig om småkryp och växter. Vi använder teknik som t.ex. luppar, håvar och burkar. Vi når flera kunskapskrav samtidigt.

Tekniklärare i Mellansverige:
- På lågstadiet är flickor bättre på och mer intresserad av teknik än pojkar!

Expressbladet och Aftontidningen
Lärare i årskurs 6 i Örebro:
- Eleverna tar med sig varsin IPad ut och leker, fotar och filmar. De lär sig mycket om teknik och har roligt.

Tekniklärare mellanstadiet:
- Studiebesöken på fabriken väckte elevernas intresse för teknik - från ointresserade till helsålda!

Aftontidningen och Expressbladet
Elev i årskurs 6 besviken:
- Min bro höll inge! Fel på undervisningen eller materialet? Jag fick inte pröva att göra om heller!

Desperat tekniklärare i åk 6:
- Vi har ingen sal att bedriva teknikundervisning i! Hur gör vi med undervisning och bedömning då?

Aftontidningen och Expressbladet
Skolministeriet säger:
- För mycket oreflekterat görandei teknikämnet leder inte till progression.

- Nu krävs minst betyg C i Teknik för att få behörighet i gymnasiets teknikprogram!

Tekniklärare på Teknikprogrammet:
- Eleverna måste träna mer på digitala modeller innan de börjar på teknikprogrammet.

Dagens resultat - åsiktskort

Åsiktskort förskola till årskurs 6.

Åsiktskort förskola till årskurs 6.

 

Så här stod det på åsiktskorten:

  • Hm… Vilken teknik lär sig barnen?
  • Vi har hållbar utveckling som tema redan i förskolan.
  • När får vi diskussionsunderlag kring bedömning av elevers arbeten? Vad menar vi med en enkel, utvecklad och välutvecklad modell och dokumentation?
  • Teknik behöver diskuteras i grupp så att eleverna får förståelse för begrepp och sammanhang. Det räcker inte att använda teknik för att ha roligt!
  • Men herregud! Teknik kan väl inte lösa alla problem? Eller?!
  • Löpsedlar bra att göra med eleverna. Rolig övning.
  • Vill ha mer tid till teknik. 30 minuter per vecka räcker inte…
  • Barn och personal på förskolan är mycket engagerade i projektet "Håll Sverige rent". Vi samlar skräp och sorterar. Vuxna spelar sopteater samt musikteater med samma tema.
  • Teknik ska vara ett ämne där eleverna får testa mycket praktiskt för att sen koppla det till teorin! Då blir lärandet lustfyllt.
  • Har ingen sal och ingen tid. Vill ha dedikerad tekniklärare (istället för att NO-lärare ska klämma in Teknik också) och tekniksal!
  • Ville ønska vi havde teknik fag i Danmark. Teknologi er gemt/glemt i andre fag. Der er meget vi ikke er obs på.
  • Teknikundervisning måste få innehålla MYCKET mer än att använda iPad och liknande för dokumentationen.
  • Begrepp som kompost, brännbart, glas med mera är något som förskolebarnen behärskar. De hjälper dagligen till att sortera.
  • En sal underlättar men se tekniken i elevens vardag, i det "vanliga" klassrummet, på skolgården, i skönlitteratur…
  • Teknik är så lätt att undervisa i om vi hade stöd av rektor!
  • Vår rektor är med här i dagarna två, men det är inte enkelt ändå…
  • Man når INTE kursplanens mål i Teknik genom att använda verktyg/redskap som luppar, håvar och iPads!
  • Man lär sig inte mest när man har roligt utan när man utmanas!
  • Att lära om Teknik börjar vi med i årskurs 1 för då är barnen intresserade.
  • Samverka med lokala/regionala aktörer!
  • Att uppmärksamma och utforska vardagliga tekniska saker (konkret) ger barnen större nyfikenhet och intresse – "stora maskiner", "små djur".
  • Aldrig glömma syftet! (Men visst är det kul med lite "happenings" och "pyssel" ibland?)
  • Vi pratar om hållbar utveckling i tekniken. Teknik är det enda som kan rädda vår planet. Jaha ja. Och då lägger vi 20 minuter per vecka. Hmmm…
  • Hela poängen med teknik är att prova och göra om. Viktigt att ge den tiden.
  • Utrymme och material är en praktisk viktig fråga. Samarbete mellan lärare skapar förståelse för lagring av saker och är en viktig del. Vi samplanerar och har massor av material i ett rum under byggperioder framme. Där får det vara stökigt.
  • Lärarna måste veta vad och hur de ska utmana och utveckla elevernas teknikkunskaper när de bygger exempelvis broar.
  • Våga göra fel! Ha tid att göra fel. Reflektera och gör om. Gör bättre.
  • Flexibilitet är ett måste i teknikundervisningen. Man kan "önska" sig en sal men måste vara beredd att göra kompromisser.
  • Att ha Teknik i halvklass och i en slöjdsal skulle vara ultimat. Det blir lite svårare i ett vanligt klassrum med 28 elever.
  • För att våga skicka ut barn att filma och fota krävs digital kompetens och en förståelse för att de krävs samtycke så att det inte blir kränkande.
  • Det är viktigt att arbeta/utveckla en teknisk identitet för eleverna
    *Kunskaper i och om
    *Förebilder
    *Attityder och normer
    *Att göra/uppleva/diskutera/utmanas
    – Utgå från individen!
  • Flickor är mer fokuserade och noggrannare i teknikarbetet.
  • Replik: Kan det vara så att flickor fått större möjlighet att öva stillsamma pysselaktiviteter – klippa, limma, pyssla, designa.
  • Vi har lokaler, material och kompetens. Det är alltid lika kul att hjälpa skolor hitta lösningar och växa. KomTek
  • Att dela klassrum med slöjd och NO är svååårt. Vi får inte plats!
  • Vem har en sal?
  • Lätt att göra "roliga" eller "intressanta" grejer – men lätt att tappa bort helhetsbilden.
  • Vi vill ha bra teoretiska salar + praktiska!
  • Oreflekterat görande finns i alla stadier och undervisning.
  • Det krävs minst betyg C i Teknik – Jag håller med.
  • Eleverna ska utvecklas i de fem förmågorna… ett av många verktyg är att integrera programmering… men inte enbart som undervisningsinnehåll!
  • Programmering har inget självändamål!
  • Det är bra med alla Concept Cartoons i både bedömningsstöd och Teknikmodulen (Lärportalen). Gör en tom pratbubbla för egen åsikt. Bra sätt att starta upp nya teman. Det är bra om det bara är några åsikter så eleverna får tänka mer själva. Kan användas även som 4-hörn-övningar.

Foto: Katarina Rehder och Christina Wallnér

 

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -