Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2017

Flickor gillar teknik.
Ulrika Sultan (till vänster), doktorand vid LiU, berättar för en av deltagarna om "Flickor gillar teknik!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Mötestorget -
årskurs 7-9 och gymnasiet

Mötestorget var ett nytt inslag på Tekniken i skolan. Syftet med torget var alltså att skapa organiserade möten, där deltagarna fick utbyta tankar och diskutera kring teknikdidaktik. Mötestorget bestod av flera olika stationer på tre våningar.

Mötestorget lärare

Mötestorget lärare
På plan 3 och 4 kunde alla diskutera kring Concept cartoons, svara på frågor via mentimeter.com som senare redovisades i plenum.

Mötestorget mingel
Flickor gillar teknik.

Mötestorget mingel
På plan 5 kunde man välja att diskutera och ställa frågor till olika experter. Där fanns Skolverket, NATDID och två doktorander. Till vänster i bilden syns Johnny Häger från Skolverket.

Löpsedlar - Aftontidningen och Expressbladet

Ett av inslagen på mötestorget var att ta del av tankeväckande löpsedlar och skriva sina egna tankar på CETIS åsiktskort. Korten sattes upp med klädnypor och bildade en färgglad åsiktssamling. Här nedan finns bilder på löpsedlarna och samtliga texter från åsiktskorten som sattes upp.

Mötestorget

Inledande text med tankarna kring nedanstående.

Aftontidningen och ExpressbladetSkolministeriet säger:
- För mycket oreflekterat görande i teknikämnet leder inte till progression.
- Nu krävs minst betyg C i Teknik för att få behörighet i gymnasiets teknikprogram!

Tekniklärare på Teknikprogrammet:
- Eleverna måste träna mer på digitala modeller innan de börjar på teknikprogrammet.

Expressbladet
Tekniklärare i Mellansverige:
- På högstadiet är flickor bättre på och mer intresserade av tekniken än pojkar!

Tekniklärare i Norrland
- På högstadiet räcker bara timmarna för teknikämnet till programmering. Dessutom tycker eleverna att detta är det är så kul.

Expressbladet
Desperat tekniklärare i åk 8:
- Vi har ingen sal att bedriva teknikundervisning i! Hur gör vi med undervisning och bedömning då?

Elev i årskurs 9:
- Jag behöver väl inte veta hur avloppssystemet fungerar. Jag vill bara spola, duscha och tvätta.

Expressbladet
Elev i årskurs 9:
- Måste jag verkligen veta hur internet fungerar och om det är riskabelt att vara ute på nätet? Andra ser väl till att det är säkert?

Tekniklärare i årskurs 8:
- Visst, datorer i all ära, en att lära sig skissa med penna är minst lika viktigt som att hantera digitala verktyg. Skissen leder arbetet framåt lika bra.

Expressbladet
Tekniklärare i årskurs 8:
Eleverna har inga datorer och kan inte träna på digitala modeller.

Förvånad lärare i årskurs 7:
Grundläggande elektronik trodde jag fysikläraren tog hand om. Jag kan ingenting om det!

Dagens resultat - åsiktskort

Lappar

Åsiktskort årskurs 7-9

  • Programmera din egen dag
  • 404 error: Tekniklärare not found
  • Nätverk för tekniklärare inom samma åldersgrupp i samma geografiska område. Vinster – företagsbesök kan samordnas teknikutrustning kan samlånas.
  • Allteftersom åren går (tekniklärare sedan 1994) önskar jag alltmer riktlinjer om vad god kvalitet innebär konkret.
  • Eleverna som börjar 7:an hos mig kan så olika saker och har så olika erfarenheter av Teknik…
  • Hur skapar vi en progression nationellt? Så att man kan byta skola. Vad kan jag egentligen?
  • Få tid att träffas i nätverk, tekniklärare. Samarbete mellan olika program i gymnasiet angående klimatet, samhällsplanering, fordonsteknik, med mera.
  • Programmering: är om mötet människa maskin. Kod och symboler varierar från år till år och skola till skola.
  • Teknikämnet är inte lika självklart som NO-ämnena. Många lärare jobbar med de moment de brinner för och lyckas nå de flesta kunskapskraven. Detta gör att ämnet Teknik blir väldigt olika på olika skolor.
  • Man kan bedriva mycket av teknikundervisningen genom "att göra". Bara man vet varför. Vad behövs av praktisk utrustning? Viktigt för att underlätta det dagliga jobbet.
  • Vidga programmeringsbegreppet till att innefatta hela människan.
  • Kan man lyfta all teknik som bedrivs i SO-undervisningen har man massor med tekniktimmar.
  • Öka förståelsen för begreppet programmering både hos elever och lärare.
  • För lite: Resurser, tid till planering och icke ändamålsenliga lokaler/utrustning.
  • Hur mycket tid till programmering? Hur många i en klass på 30 elever, behöver kunna C++,  javascript m.fl. i sina kommande liv? Räcker det att göra eleverna nyfikna och få testa, för att fler ska välja ingenjör/programmering som utbildning.

Åsiktskort gymnasiet

  • Ingående träning behövs på digitala modeller
  • En kombo mellan görande och tänkande kan vara bra.
  • Man måste tycka att teknik är roligt och ha lätt för både matematik, fysik och teknik – om man ska lyckas.
  • Svårt att veta hur mycket eleverna ska kunna innan de går upp till Teknikprogrammet.
  • Samverkan högstadiets tekniklärare och gymnasiets är mycket viktigt!!! Räcker att få mötas… inte svårt!
  • Det räcker med E i Teknik.
  • Man kunde önska att det överhuvudtaget krävdes ett godkänt betyg i Teknik…

 


Foto: Katarina Rehder och Christina Wallnér

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -