Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Teknik i 200 timmar - ett inspirationsmaterial

Susanne Engström, universitetslektor KTH/CETIS och Charlotta Nordlöf, lektor Norrköpings kommun/CETIS

Målgrupper: Förskoleklass - årskurs 9

Lotta och Susanne
Charlotta Nordlöf och Susanne Engström Foto: Katarina Rehder

När regeringen i slutet av förra året beslutade att teknikämnet får 200 egna timmar i en stadieindelad timplan, ville vi på CETIS se över hur undervisnings- och lektionsförslag ser ut.

Charlotta Nordlöf, CETIS och Susanne Engström, CETIS/KTH, började under våren 2018 arbeta med att ta fram ett inspirationsmaterial för 200 timmar Teknik årskurs 1-9.

I fem matriser som ger en överblick, med förmågor, centralt innehåll och tid är det meningen att ge goda exempel på hur de 200 timmarna kan användas. Problemet är oftast inte vad man ska fylla tiden med utan hur man ska hinna med hela ämnets bredd på "bara" 200 timmar. 

Charlotta och Susanne berättade om upplägget och att syftet är att de fem förmågorna ska stå i centrum samt att det kan kopplas till tips och idéer samt kopplas till elevers verklighet. Materialet är varken ett läromedel eller ett stödmaterial, vi har valt att kalla det för ett inspirationsmaterial, säger Charlotta och Susanne.

De fem förmågorna är: 

  • Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer. 
  • Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö. 
  • Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid. 
  • Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
  • Identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.

Matrisen ger förslag på teman, ett per årskurs, med kort beskrivning av innehåll, tidsåtgång och vilka centrala innehåll som berörs. Varje tema innehåller alla fem förmågor. Temana ska inspirera lärare och är inte låsta. Läraren kan välja att utan problem byta, t.ex. mellan årskurser eller mellan matriser. Vi vet att det är vanligt att låta ett centralt innehåll vara i fokus, t.ex. att Tekniska system tas upp i årskurs åtta. I det här materialet är temat utgångspunkten - inte innehållet. Syftet är att sätta tekniken i ett sammanhang, som vi hoppas ligger nära elevernas intresse och vardag. Syftet har varit att hitta teman som inte tillhör de vanligaste områdena inom teknikundervisning, för att visa på ämnets möjligheter och bredd. Vi vill visa på ämnets bredd och att vi visar på en progression, berättar Charlotta och Susanne. 

Materialet kommer inom kort att finnas här på CETIS hemsida. Matrisens upplägg ger en översikt av teknikämnet och förmågorna gestaltas genom färgkodning.

Deltagare på seminariet 200 timmar i teknik.

Några kommentarer från konferensdeltagare som var med på de olika orterna. 

  • Bra matris för inspiration. Tydlig 1 till 9 och kan vara en trygghet för de som inte känner sig trygga än i ämnet att undervisa i.
  • Bra struktur och en god start och tanke. Även om man lokalt kanske väljer andra teman, så har man ett bra material att utgå ifrån när det gäller tanken.
  • Det verkar bra men svårt att värdera på så kort tid. Bra upplägg med att utgå från ett tema/situation/problem.
  • Tydligt och välstrukturerat, bra tips på temaområden som ändå är flexibla och ger utrymme för lokal anknytning. Områdena går dessutom att integrera i med andra ämnen. Tacksamt för i synnerhet tekniklärare.
  • Bra röd tråd genom hela grundskolan. Tydligt vilka förmågor som ingår. Bra att känna till vilka centrala innehåll som ingår, svårt att tolka själv ibland.
  • Det är bra att kunna visa vad teknikämnet är. Det kan man utifrån era matriser. Tacksamt att någon har lagt tid på att tänka igenom direktiven från läroplanen. Ser fram emot att kunna vara med och diskutera och utveckla dessa matriser! Tack!

Engagerade deltagare studerar inspirationsmaterialet 200 timmar i teknik.Engagerade deltagare studerar inspirationsmaterialet 200 timmar i teknik.

Susannes och Charlottas presentation:
Teknik i 200 timmar - Susanne Engström, och Charlotta Nordlöf, Norrköpings kommun/CETIS (pdf)


Text: Katarina Rehder
Foto: Charlotta Nordlöf om inte annat anges.

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -