Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

Marianne höll i workshopen inspirerande teknik.
Marianne Kussivuori höll en workshop i Västerås och Stockholm.

 

Materiel till övningen.

Pendel för tidmätning.

Pendel tidmätning

Pendel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Inspirerande teknik - workshop

Mariann Kuusivuori, NT-utvecklare, Huddinge kommun

Målgrupp: F-6

En workshop där man får jobba praktiskt med teknikämnet kopplat till syfte, centralt innehåll och kunskapskrav. Övningarna bygger på att man kan använda i stort sett vilket material som helst och i princip kunna användas i praktiken nästa dag.

Uppgift: Konstruera en tidmätare som kan mäta en minut.

På Marianns workshop är uppgiften som alla deltagare ska ta sig an kortfattad, men inte så enkel:
Bygg en tidmätare som kan mäta en minut
.

Materiel till övningen.

Deltagarna får välja material från den matrialbuffé som dukats upp: plastglas, pärlor, sugrör, kaffefilter, kartong, papper, kulor, salt, tejp, sax, snöre m.m.

Konstruktion tidmätare.

Deltagarna delas in i par och genast börjar det diskuteras och ganska snart klipps och grejas det runt om i rummet, och olika lösningar testas och görs om.

Konstruktion tidmätare Timglas som mäter en minut.Det ser ut som att alla har roligt. När tiden är slut och tidmätarna ska testas har alla lyckats skapa olika lösningar.

Full aktivitet bland deltagarna.De flesta har gjort någon typ av timglas med salt, men det finns också en spännande lösning med en pendel (se bilder till höger). Faktiskt så lyckas de allra flesta att bygga en tidmätare som bara mäter fel på mindre än fem sekunder, trots den korta tiden och med ganska enkla material.

Mariann berättar att uppgiften har gjorts med elever på låg- mellan och högstadiet, och att den fungerar lika bra för alla åldrar, men att resultatet och fokus blir lite olika. Och det gäller att som lärare inte lägga fokus på själva uppgiften, utan att fundera på vad det är som ska bedömas. När barn bygger är lösningarna ofta kulbanor, och när vuxna bygger blir det ofta timglas. Yngre elever inriktar sig på om deras lösningar fungerar eller inte, medan äldre elever resonerar kring olika lösningar och förändringar.

Hon berättar att hon själv alltid utgår från kunskapskraven för A när hon undervisar, och låter alla elever få chansen att nå dit, ”då borde ju alla åtminstone nå E”, resonerar hon.

Kunskapskrav

När tidmätarnas testats visar hon en bild på kunskapskraven och går igenom dem tillsammans med deltagarna och funderar kring vad som vi har gjort idag.

Pröva och ompröva” har alla gjort, olika material har man också resonerat och diskuterat kring, och likaså ”ändamålsenlighet och funktion”.

Mariann menar att med en sådan här uppgift kan man täcka in en stor del av kunskapskraven. När hon gör uppgiften med elever brukar hon låta dem rita sina idéer först. Någon av deltagarna frågade vem som lyckades bäst, och då kom Mariann in på att det inte är säkert att de som mäter tid bäst är de som lyckas bäst med uppgiften. En mindre lyckad lösning kan ge upphov till intressanta diskussioner med eleverna om olika lösningar och vad som skulle hända om man gjorde om på ett nytt sätt.


Text och foto: Charlotta Nordlöf

Bilderna är från workshopen i Stockholm, men samma worshop höll i Västerås.

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -