Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Tekniklådor – ett exempel på hur man kan jobba med teknik (workshop)

Carola Nilsson, lärare 1-7, Lövångerskolan, Lövånger och Åsa Martinell, lärare 1-7, Moröskolan, Skellefteå

Målgrupper: F-3, 4-6, grundsärskola

Carola Nilsson och Åsa Martinell berättade om hur de utformat arbetsuppgifter i Teknik för årskurs 1-5.

Carola och Åsa visar tekniklådor.

Konceptet bygger på att det finns färdiga tekniklådor och syftet är att hjälpa lärare och att ingen ska behöva känna sig osäker inför att starta teknikundervisning.

De berättade att det hela började med att de fick Teknikföretagens stipendium som de använde för att utforma startkit i form av tekniklådor. Carola och Åsa har bakgrund som lärare och NT-utvecklare och de upplevde att avsaknaden av teknikundervisning var ett stort problem. Brist på material var också en del av deras val att göra lådorna. För att komma igång tog de avstamp i Skolinspektions rapport Gör det osynliga synligt där Skolinspektionen granskade kvaliteten i teknikundervisningen på 22 skolor.

Genom lådorna som finns i 5 olika teman för de olika årskurserna har det visat sig att de får otroligt fina diskussioner med eleverna. Där kan man träna på ord och begrepp utan att man egentligen tänker på det.

Kommunikation och analysförmåga är två områden som är viktiga och man börjar med det redan från årskurs 1 på det här viset. Analysförågan ska ge eleverna kunskap om hur man sedan går vidare vid exempelvis utarbetande av tekniska lösningar. Lådorna är uppbyggda efter årskurs och vad man har omkring sig.

Så här är de uppdelade:

  • Årskurs 1 – Husgeråd
  • Årskurs 2 - Verktyg
  • Årskurs 3 – Kontor
  • Årskurs 4 – Konstruktioner
  • Årskurs 5 – Uppfinnare och uppfinningar
  • Årskurs 6 – Tekniska system (under uppbyggnad)

Lådorna innehåller instruktion till lärare, bildkort, faktakort, föremål, arbets- och läxuppgifter samt utvärdering.

De här lådorna hoppas Åsa och Carola ska ge lärare en säkerhet och att komma ifrån det oreflekterade görandet i ämnet Teknik. Genom att börja redan i årskurs 1 vill de att Teknik ska bli det intressanta område på schemat som det faktiskt är.

Årskur2 - Faktakort Verktyg

Text och foto: Katarina Rehder

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -