Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

Helena

Helena föreläser.
Helena Danielsson

 -  

Hur hänger teknik och språk ihop i årskurs F-6? (föreläsning)

Helena Lukic Danielsson, grundskollärare och projektledare för SoL, Caroline Bötrius, förskollärare, lärare och projektledare för SoL (SoL står för Språk och Lärande och är en instas i Norrköpings kommun kring språk- och kunskapsutvedklande arbetssätt).

Målgrupp: F-6

Helena

Under en innehållsrik timme tar Helena med oss in i språkets värld, något som kan kännas lite ovant när man är ämneslärare i teknik. I föreläsningen får vi möta exempel på hur teknik och språk kan samverka.

Helena Lukic Danielsson som föreläser jobbar tillsammans med Caroline Bötrius, som också håller en föreläsning på samma tema under konferensen, men med förskolan i fokus. Även Caroline flikar in med kommentarer under föreläsningen. Ingen av dem är tekniklärare, men de vill med denna föreläsning få oss tekniklärare att öppna ögonen för hur vi genom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan förstärka och stötta i teknikämnet.

Bild i presentationen Hur hänger teknik och språk ihop i årskurs F-6?

De visar oss en bild av alla teknikämnets förmågor, och uppmanar oss att tänka på vilket språk som behövs för att kunna använda och utveckla dessa förmågor. Vi kan se att eleven ska kunna använda begrepp, men vad innebär egentligen ordet använda? Jo, Helena menar att det inte räcker att läsa om eller lyssna till olika begrepp, utan att man som elev själv måste få möjlighet att använda begreppen. Skriva om dem, använda begreppen i ett sammanhang, diskutera och samtala. Helena fortsätter berätta att ungefär 50% av alla ord vi använder har dubbla betydelser. Det gäller att tänka efter och skilja på skolspråk och vardagsspråk - om jag som pedagog inför nya begrepp som exempelvis ordet "spänning", hur vet jag då att eleverna har förstått betydelsen av ordet i tekniksammanhang?

Vi deltagare på föreläsningen fick vara aktiva och testa olika övningar, bland annat fick vi prova en övning som visade betydelsen av bildstöd. Vi fick läsa en text som var väldigt svår att förstå, eftersom vi inte kände till sammanhanget - men med bildstöd så blev det genast lättare. Likaså fick vi läsa en text där ämnesorden bytts ut mot nonsensord, och vi fick då känna på hur det kan kännas att läsa en text inom ett helt nytt område. Det var verkligen aha-upplevelser, tycker jag. Vi fick också jobba i par och testa en övning där man tränar på att använda begrepp med hjälp av lappar med ord och bilder - det var också nyttigt att få prova på - för det var inte så lätt som man först kunde tro. Det var en så kallad informationsklyfta där personerna sitter inne med olika information och det är nödvändigt att använda språket i samtal för att komma fram till målet. aktiviteter av detta slag skapar möjlighet till "utforskande tal", något som i forskning lyfts fram som betydelsefullt i både språk- och kunskapsutveckling. Detta ger också tillfälle att använda ämnesrelaterade ord i ett sammanhang.

Föreläsningen avslutades med en "löpeld" där vi alla fick säga ett ord som beskrev våra upplevelser och ord som "bildstöd", "viktigt", "tankeväckande", "lärorikt" och "begreppskunskap" förekom, vilket också blev en ganska bra sammanfattning på föreläsningen.

Till sist, två frågor till dig som vill fundera vidare kring det här med språk- och kunskapsutveckling i Teknikämnet:

  1. Vilket språk behövs för att använda och utveckla förmågorna i ämnet Teknik (t.ex. analysförmågan)?
  2. Hur tänker du krings stöttning i texter inom teknikämnet; före läsning, under läsning och efter läsning av texter?

Helenas och Carolines presentation:
Hur hänger teknik och språk ihop i årskurs F-6? (pdf 1,3 MB, nytt fönster)


Text: Charlotta Nordlöf
Foto: Charlotta Nordlöf och Christina Wallnér

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -