Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

Joakim visar upp ett av flygplanen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Bygga radiostyrda flygplan av pizzakartonger

Joakim Svärdh, lektor i teknik, KTH och Vällingbyskolan

Målgrupper: Årskurs 4-9.

I denna föreläsning så delade Joakim Svärdh med sig av vårens erfarenheter i att bygga radiostyrda flygplan av pizzakartonger med elever på mellanstadiet.

Joakim föreläser om flygplan gjorda av pizzakartonger.

Joakim berättar om flygplanen.

Sammanfattning över vad vi gjorde

  • Letat och laddat ner ritningar.
  • Skrivit ut i ”rätt” storlek.
  • Skarvat och klippt ut ritningsdelar.
  • Pusslat delarna på kartongen.
  • Klippt och skurit ut delar.
  • Limmat ihop flygplanet.
  • Balanserat flygplanet - här använde vi stenar och gem.

Delmoment

Leta och skriva ut ritningar

  • Ritningar finns på exempelvis Parkjets.com och svensktmodellflyg.org
  • Ska eleverna få välja fritt?
    Joakims uppfattning är att det finns för mycket att välja på och att det därför är bättre att rekommendera eleverna ett urval som de får välja mellan.
  • Vad behöver man lära sig för att kunna skriva ut ritningarna på rätt sätt?
  • Vad behöver man lära sig för att kunna skarva ritningarna?

Pussla och klippa

  • Pussla med rätt fiberriktning.
  • Skära eller klippa ut delar?
    Elever behöver träning i att klippa. Skära med skärkniv är lättare, men här krävs disciplin så att inte någon skadar sig.
  • Vara noggrann.
  • Hålla ordning - viktigt att alla elever skriver sitt namn på sina egna delar.
  • Förstå hur ritning blir till flygplan.
  • Limma ihop delarna - här måste man ha koll på att inte eleverna använder för mycket smältlim. Det går tyvärr att göra mycket dumt med smältlim också.

Provflyga

Närbild flygplan i kartong.

Alla elever får provflyga sina flygplan genom att kasta upp dem i luften.

Joakim gör en bedömning och väljer ut det flygplan som han tror kommer att flyga bäst med motor - detta fllygplan sätter han en motor och RC-utrustning i.

Närbild flygplan i kartong.

RC-utrustning

Följande RC-utrustning behövs till provflygningen: Laddare och batterier, sändare och mottagare, motor och propeller, fartreglage, servon och stötstänger.

Vilka elever passar detta för?

I våras så fick elever i årskurs 4-6 göra pizzaflygplanen. Framöver så tänker Joakim använda pappersflygplan och paper models i årskurs 4, pizzaflygplan i årskurs 5 och radiostyrda fordon i årskurs 6.


Hur passar detta i Lgr11?

Syftet med att bygga flygplan av Pizzakartonger är flera. I Lgr11 kommer flera områden att beröras. Exempelvis:

Ritingslära

En introduktion om hur man kan förstå och använda färdiga ritningar, skala om ritningar, skärmärken och skarvning av ritningar, noggrannhet, pappersformat.

Bedöms formativt under pågående arbete genom feedback och kontrollfrågor.

Designprocessen

Hur ser flygplan ut? Konstruktionsdetaljer - vad behövs i detta fall? Organisera och hålla ordning på ritnings- och flygplansdelar under pågående arbete, går även att ta in dekor, målning och besjälande (ev. pilot).

Bedömningen är inte central i detta projekt, endast en introduktion.

It och internet

Var hittar man ritningar och byggbeskrivningar, inspirationsmaterial, forum och byggtrådar, DIY (Do It Yourself)?

Bedömningen är inte central i detta projekt, endast en introduktion.

Materiallära

Hur man hanterar papper och kartong, styrkan i materialet och fiberriktning, lämpliga materialval när man bygger flygplan.

Bedöms formativt i diskussioner och i de val eleverna gör. Summativt bedöms det färdiga flygplanets mekaniska stabilitet kontra vikten.

Hållfasthet

Hur man bygger starka flygplan av kartong, balkar och förstärkningar, svaga punkter, utprovning, omkonstruktioner, spara vikt.

Bedöms formativt i diskussioner med elever om deras val och hur de agerar vid eventuella omkonstruktioner. Summativt bedöms det färdiga flygplanets olika konstruktionsdetaljer i en matris.

Sammanfogning

Lämpliga metoder, lim och tape, spara vikt, hålkäl, roder och gångjärn.

Bedöms formativt i diskussioner och i de val eleverna gör. Summativt bedöms det färdiga flygplanets sammanfogning, mängden lim och tape, flygvikt.

Verktygslära

Korrekt val och användning verktyg, sax, kniv, limpistol.

Bedöms formativt under arbetet, precision, verktygsval, underlag, säkerhet.

Mekanik

Balans i flygplanet, eventuella rörliga delar som roder och hjul, justera tyngdpunkt, flygegenskaper, fysik.

Tekniska system

Beroende på årskurs, hur ser det tekniska systemet i ett RC-flygplan ut? Hur ser det ut på riktigt? Mind Map med de två systemen, systemgränser och definitioner i tekniska system.

Elektronik

Beroende på årskurs, översiktlig genomgång av RC-flygplanets olika delar och hur dessa återfinns i dagens elfordon, bygga en enkel elmotor.

Rapportfrågor

Eleverna får skriva en teknisk rapport där bl.a. följande innehåll ska finnas med:

  • Beskriv kort vad som är kännetecknande för ditt flygplan - t.ex. vingarnas placering, utseende, form.
  • Vad är det riktiga flygplanet tänkt att användas för?
  • Sök upp ditt flygplan på nätet (det riktiga) och se om du kan hitta några data om det - t.ex. storlek, vikt, motorstyrka, fart, antal passagerare, pris etc.

 

I Joakims presentation nedan hittar du fler detaljer och värdefulla tips om inköp och om vad det kan kosta:
Bygga radiostyrda flygplan av pizzakartonger - Joakim Svärdh (pdf)

Joakim håller upp ett av flygplanen gjorda i kartong.

Joakim Svärdh visar upp flygplanen och berättar om konstruktionen.

 

Foto: Christina Wallnér
Text: Joakim Svärdh och Christina Wallnér

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -