Vilka begrepp använder lärarna?
-
Lärares användning av begrepp i teknikundervisningen
Moa Ekenberg, lärarstudent, Högskolan Gävle
Målgrupp: F-6
I teknikämnet är begrepp inte riktigt lika centralt som inom t.ex. matematik eller naturvetenskap. Det var just denna skillnad som fick Moa Ekenberg att skriva sitt examensarbete inom det här området.
Moa är lärare i årskurs två i Hudiksvalls kommun och har skrivit ett examenarbete om begrepp i teknikundervisningen när hon gick lärarutbildningen på högskolan i Gävle. På föreläsningen berättade hon om hur hon i sitt examensarbete undersökt lärares begreppsanvändning i teknikundervisningen. Hon visade i början av föreläsningen hur hon genom att använda Google för att göra en sökning snabbt kunde se att ”begrepp” inom matematik och naturvetenskap fick många fler träffar jämfört med teknik.
I sitt examensarbete gjorde Moa en enkätundersökning med 102 lärare, och resultatet visar att begreppsanvändning är vanligast när man jobbar teoretiskt i teknikämnet hos de lärare hon frågat. Moa menar att det är viktigt att använda begrepp, för att stärka ämnet och för att eleverna ska utvecklas och öka sin ämneskunskap.
Här är presentationen från föreläsningen:
Presentation: Lärares användning av begrepp i teknikundervisningen - Moa Ekenberg (pdf, nytt fönster)
Hela uppsatsen finns tillgänglig att läsa på Diva.
Uppsats: Lärares användning av begrepp i teknikundervisningen (pdf, nytt fönster)
Text och foto: Charlotta Nordlöf