Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Bygga Gävle i Minecraft - föreläsning

Martin Alexandersson, lärare på Polhemsskolan i Gävle

Målgrupper: 4-9, gymnasium

Martin berättar om sitt att arbeta med Minecraft  i undervisningen.

Martin Alexandersson berättade om sitt projekt att låta sina Gymnasieelever bygga Gävles innerstad i Minecraft.

Efter att Martin tagit en kontakt med kommunen som lovat att anställa ungdomar på så kallad feriepraktik under sommaren, bestämdes att ungdomar skulle bli Minecraft-tränare för yngre barn i årskurs 6-9. Martin menar att om det finns exempelvis fotbollstränare på sommaren, så borde man se till flera intressen omfattades av kommunens löfte. Martin föreslog att för dem som är intresserade av t.ex. spel och programmering och stadsutveckling skulle få tillfälle att förkovra sig under sommaren.

Martin satte upp lappar på skolan och flera gymnasieungdomar visade sig intresserade att delta i projektet. Det fanns 18 platser att söka och arbetet skulle ske under sex veckor. Gymnasieeleverna som nappade agerade både projektledare och lärare/tränare.

Lantmäteriet som finns i Gävle hade scannat in hela Sverige och tillhandahöll grundkartan som skapade basen för byggandet. Korrekt höjddata och anvisningar om hur kvarteret och husen skulle placeras fanns med på kartan och det var bara att börja bygga.

Eleverna gick ut och tittade på staden för att bilda sig en uppfattning om hur byggnaderna ser ut i verkligheten men man använde sig också av google streetview för att vinna tid.

Martin berättar vidare att eleverna hjälpte till att bygga en egen server för ändamålet och det har varit ett fantastiskt tillfälle att få arbeta med eleverna på deras planhalva, där de finns och trivs.

Elever som arbetar med Minecraft.

- Mina elever har varit fantastiskt duktiga. Vi har lärt av dem och sett hur de kunnat ta ansvar för alla faser i projektet. Grundskole- och gymnasieelever har arbetat tillsammans och som mest var det cirka 40 besökande från grundskolan samtidigt på en dag. Jag har sett hur positivt det är att få se ett resultat direkt när man bygger i grupp, det syns direkt på skärmen när något inte stämmer i stadsbilden. Sammantaget var det mycket lyckat och vi har lärt oss av varandra och frågor om vilka färdigheter och egenskaper vi behöver som vuxna i arbetslivet har väckts.


Text och foto: Katarina Rehder

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -