Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

Produktutveckling på Teknikprogrammet

Andreas Jillram, lärare, Marie Samuelsson, lärare, Hans Jakobsson, rektor, ABB Industrigymnasium

Målgrupper: Årskurs 7-9, gymnasium, skolledning

I denna föreläsning fick vi följa eleven Idas treåriga ”resa” på Teknikprogrammet på ABB Industrigymnasium i Västerås. Skolans rektor Hans Jakobsson tillsammans med lärarna Andreas Jillram och Marie Samuelsson var på plats och berättade om skolans framgångsfaktorer.

ABB industrigymnasium presenterar på den regionala konferensen i Västerås.
Hans Jakobsson, Andreas Jillram och Marie Samuelsson. I förgrunden: En av eleverna tillverkad legorobot – en utkastare för att jaga James Bond.

Kort om ABB Industrigymnasium i Västerås

På ABB Industrigymnasium går cirka 450 elever varav 280  i Västerås. I Västerås är det tre paralleller om 30 elever per klass. Utöver det så erbjuder skolan språkintroduktion. Eleverna har sitt eget klassrum och lärarna går emellan. Klassrummen är inredda som kontor med stationära datorer. Eleverna har också tillgång till ”Teknikgrottan” där det finns 1 robot, 3 fräsmaskiner, 3d-printer - allt i kontorsmiljö – det är fräscht och familjärt. Eleverna har arbetsdagar klockan 8-16 måndag–fredag.

Arbetssätt

Det är viktigt med en röd tråd från början till slut där det ligger en tonvikt på lärprocessen och vikten av att kunna samarbeta med alla och ta vara på varandras kompetenser. De inleder undervisningen med examensmålen med lärandet i fokus. Det är processen och helheten som är viktig. Eleverna bygger nätverk hela tiden i sina kontakter med företag.

Introduktion/Lägerskola

Innan läsåret officiellt har börjat får eleverna åka på en tre dagars lägerskola med syftet att lära känna varandra, träna samarbete och introduceras till praktiskt konstruktionsarbete. Eleverna blir placerade i basgrupper och den första gruppövningen består i att planera vilken mat som alla vill äta under lägerdagarna – vilket inte är helt konfliktfritt. Den första praktiska övningen är att göra en ritning till en lådbil och därefter bygga den. Övningen avslutas med ett lådbilsrace där konstruktion och hållfasthet testas – en mycket bra inledning till hur en produkt kan förbättras.

Praktik

Elevernas komprimerade veckoschema möjliggör att praktikperioderna hinns med under terminerna utanför teknikprogrammets ordinarie undervisningstid. Praktikperioderna är på tre veckor i årskurs 2 och 3. Under praktikperioderna har eleverna bl.a. i uppgift  att studera företagskulturen, samarbetet samt intervjua chefer.

I undervisningen är det viktigt att eleverna får använda program som även används i industrin – Solid Works är ett sådant exempel. Eleverna får ofta använda detta program ute på sina praktikplatser.

ABB industrigymnasium har ett stort företagsnätverk som gör att det går bra att hitta de 190 (95 åk 2, 95 åk varje år) praktikplatser som behövs varje år. I årskurs 3 har eleverna utlandspraktik.

ABB:s VD, Johan Söderström, brukar komma på besök ett par timmar per år och intervjua eleverna bland annat om hur de har haft det under sin utlandspraktik. Och han är ofta imponerad över hur mycket eleverna upptäckt som går att förbättra på arbetsplatserna – undervisningen har präglat eleverna att söka efter förbättringar och framgångsfaktorer.

Årskurs 1

Gruppövning

I årskurs 1 ska de genomföra ett projekt på 15 timmar i grupper om fem vilket innebär 15*5 mantimmar, dvs. alla ska bidra med sin del. Budgeten är på 300 kr och uppgiften består i att skapa en ny eller förbättra en befintlig produkt. Här får eleverna lösa problem, samarbeta, kommunicera, helhetstänka, teknikutveckla, studera processer, tänka på hållbarhet, företagsamhet och använda sina kunskaper.

Andreas Jillram visar upp en produkt.
En grupp löste problemet med att de ville ha ett bestämt djup på vattnet i badkaret.

Miljöprojekt

I årskurs 1 har alla ett miljöprojekt. Ett exempel är att de får följa matproduktionen i ett land med syftet att identifiera problemen, och därefter komma med tre förslag på lösningar, varav minst ett tekniskt problem. Projektet avslutas med en debatt på engelska. Eleverna får rösta fram vilket projekt som är  bäst. Teknikprogrammet har även ett samarbete med Västerås stad och deras projekt Ecoliving – En bättre framtid för Västerås i vilket eleverna får komma med förbättringsförslag till  Västerås stads miljöstrateg.

I projekten får eleverna träning inom ämnena teknik, fysik, samhällskunskap, svenska och engelska.

Freaky Friday

Under våren i årskurs 1 får eleverna under två eftermiddagar, sk Freaky Fridays, testa att jobba med UF (Ung företagsamhet) och spåna idéer. Detta för att ge eleverna god tid att komma fram till vilken affärsidé de ska jobba vidare med i årskurs 2. Grupprocessen startar och det är viktigt att eleverna inte väljer att arbeta med sina bästa kompisar utan väljer gruppmedlemmar utifrån vilken kompetens man behöver i sitt kommande UF-företag.

Årskurs 2

I årskurs 2 får alla eleverna i inriktningen Produktionsteknik starta upp ett UF-företag.

Som introduktionsövning i Produktionskunskap får eleverna under en halv dag i uppgift att driva ett
t-shirtföretag. Uppgiften består i att ta fram företagsnamn och en affärsidé. De ska fundera över marknadsföring, kundrelationer, produktutveckling och hur personalen ska trivas och utvecklas. De ska även fundera över hur de bemöter kunden när de fått klagomål om 2000 felaktiga t-shirts.

I Produktionskunskapen får eleverna kunskaper i DFM/DFA (Design for Manufacturability, Design for Assembly), LEAN, underhåll och inbyggd kvalitet.

De blir väl förberedda inför arbetet med att starta UF-företaget. Här börjar de med att ta fram en affärsidé. Arbetet löper under hela läsåret med innovation, produktion, försäljning, affärsplaner, tävlingar och mässor regionalt och nationellt. ABB Industrigymnasium är stolt över de stora framgångar som de haft inom Ung Företagsamhet - både regionalt och nationellt. Bland annat blev de Sveriges bästa UF-skola 2015.

Marie visar upp ett uf-företags produkt.
Marie visar upp produkten ”The Bucket List” som Ida, Lucas och Amanda från ABB industrigymnasium utvecklade i sitt UF-företag. Boken är tänkt att inspirera till mer äventyr. Med boken inklusive tillhörande webb så vann de 1:a pris för ”Årets vara” och 3:e pris för Årets webb.

Årskurs 3

I årskurs 3 har eleverna ett gymnasiearbete – Projekt examen - som pågår under ett halvår och består av ett samarbete med ett företag där uppgiften består i att förbättra/utveckla något som företaget har behov av. Eleverna får önska fyra uppdrag och lärarna sätter därefter ihop elevgrupperna. Idas grupp fick i uppdrag att förbättra ett ställ till ett lyftok. Bild av lyftoket finns i presentationen nedan.

Länk till ABB Industrigymnasiums presentation:
Produktutveckling på Teknikprogrammet, ABB Industrigymnasium (Prezi.com)


Text och foto: Christina Wallnér

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -