Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv / Dokumentation TiS 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -  

3D-visualisering - föreläsning och workshop

Nils Winge, förstelärare i teknik, Berzeliusskolan, Linköping

Målgrupper: Årskurs 7-9 och gymnasium

Nils Winge delade med sig av sina egna erfarenheter under en föreläsning om 3D-visualisering. Han har jobbat både på grundskola, i näringslivet och på gymnasiet, och har själv erfarenhet av många olika CAD- och visualiseringsprogram. Till att börja med presenterade han sig med en inscannad 3D-bild av sig själv. 3D-visualisering

Nils Winge

Nils använde en berg- och dalbana som symbol för hur det kan vara att jobba med digitala verktyg i skolan. Ibland är det roligt och allt funkar bra, sen kommer man till en uppförsbacke, ofta kan det vara praktiska motgångar som handlar om systemfel eller bristande IT-support. Men det råder ingen tvekan om att han själv tycker det är roligt, han berättar glatt om fördelar och nackdelar med olika typer av program och framhåller att alla program han tar upp är bra - men till olika saker. Det finns program som passar bättre till att rita hus och andra som passar bättre om man ska rita en pryl. Till exempel så är det väldigt svårt att rita ett klot i Google scetchup (som är ett gratisprogram), men för att rita hus så fungerar det utmärkt. Vi blev uppmanade att tänka efter vad syftet är med det vi vill göra, och välja program utifrån det.

Ett tips på ett bra nybörjarprogram är enligt Nils Tinkercad. Vidare så nämnde han de problem som kan uppstå när man jobbar med en-till-en-lösningar på skolorna. Datorsalarna försvinner, och det kan innebära problem för teknikläraren när inte levernas egna datorer eller surfplattor fungerar med de program man vill använda. Ett tips på ett program som fungerar till olika enheter och som är gratis är Onshape, där allt ligger i ett moln och det man behöver är en anslutning till internet.

3D-visualisering

Under föreläsningen visade han en 3D-scanner och en av åhörarna blev scannad. Det var intressant att se hur snabbt och enkelt en 3d-bild av honom växte fram. En 3D-scanner kan vara bra för att visualisera former som är svåra att skapa i CAD-program, tex när det hanlar om krökta ytor. Man kanske vill lägga in en hand, ett ansikte eller en bergvägg i ett spel, och då kan 3D-scannern komma väl till pass.

Även 3D-skrivare kom upp under föreläsningen. Nu är dessa relativt billiga och är inte längre så ovanliga ute på skolorna. Nils väckte frågan om man verkligen måste ha en 3D-skrivare på varje grundskola? Vad är syftet med att ladda ner och skriva ut föremål? I tekniken handlar det ju om att skapa och konstruera själv. Fokus ligger på att rita i CAD-programmen för att sedan skriva ut sitt resultat, något som man gör på gymnasiet, men som kaske inte ryms inom grundskolans ramar. Återigen kommer vi tillbaka till vad syftet är med det vi gör på våra tekniklektioner.

Föreläsningen var inspirerande! Här finns bildspelet som visades:
3D-visualisering, Nils Winge (pdf)

Workshop

Efter föreläsningen följde en workshop där deltagarna själva fick testa olika program, under handledning av Nils.

Cecilia får här testa att jobba med 3D-visualisering.


Text och foto: Charlotta Nordlöf

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -