Louis De Geer konsert & kongress
Konferensens talare
Helen Dannetun, rektor vid LiU
Lars Stjernkvist, kommunalråd, Norrköpings kommun
Johnny Häger, Skolverket
Helena Kvarnsell, Björknässkolan
Claes Klasander, CETIS
Pär Holmgren, naturskadespecialist, Länsförsäkringar
Karin Stolpe, NATDID
Eva Björkholm och Susanne Engström, KTH
Nätverkande och mingel
Musikunderhållning och teknikquiz under middagen på måndagskvällen. Foto: Katarina Rehder
Foto: Katarina Rehder
-
Dokumentation från konferensen Tekniken i skolan i Norrköping 16-17 oktober 2017
På denna webbsida finns dokumentation från konferensen – bilder, texter, länkar. Här finns alltså möjlighet att både rekapitulera sådant du var med om, och att finna det du inte hann med. Sprid sådant du uppskattar! Och fortsätt gärna använda #teknikeniskolan
Tillsammans formar vi framtiden!
Ännu en gång har många tillsammans genomfört en härlig och givande konferens om "tekniken i skolan". Medverkande, deltagare, utställare, arrangörer, konferensanläggning, LiU och personal har alla bidragit till att det blev två intensiva dagar med mycket samtal och kunskapsutbyte. Tack! Utvärderingarna som vi fått in pekar också på väldigt nöjda konferensdeltagare. Det gläder oss! Varje rikskonferens är en manifestation över dem som arbetar med och för ett likvärdigt teknikämne.
TiS2017 – en konferens i en föränderlig tid
Konferensen genomfördes i en tid av förändring. En ny läroplan och en ny kursplan för teknikämnet är på väg att implementeras. Dessutom hoppas vi på ett positivt besked om att ämnet ska få 200 timmar i den nya stadieindelade timplanen, ett beslut som kommer att få stor påverkan. Mycket av konferensen kom därför att handla om hur vi ska tolka kursplanens olika delar, hur vi ska vikta undervisningens fokus och progressionslinjer. Den typen av samtal är nödvändiga!
Undervisning om teknik bedrivs fortfarande på ganska olika sätt över landet. Men genom att diskutera övergripande om hur vi ska förstå teknikämnets syften, kunskapsbas och de förmågor som eleverna ska utveckla kan vi bättre placera in de undervisningsområden vi planerar för i vår dagliga verksamhet. Att se till teknikämnets helhet är en nyckel för att inte bli en vindflöjel i en föränderlig tid. På så sätt stärker vi gemensamt ämnets identitet – ett behov ämnet har haft länge. I det perspektivet kan man säga att teknikämnet både behöver befästas och utvecklas.
Tack till alla!
Konferensen hade inte varit möjlig att genomföra utan stöd och gott samarbete. Vi vill framför allt tacka Linköpings universitet, dess institution ISV, LiU-IT och Fakturasupporten. Även Louis de Geer Konsert & Kongress är värd stor tack för lättsam koordinering, god teknisk support, smakfull mat och fin service. Tack alla!
Och personligen vill jag tacka alla på CETIS som jobbat intensivt för att göra konferensen lyckad – ingen nämnd, ingen glömd!
Nu blickar vi framåt mot 2018 då CETIS igen tänker arrangera regionala konferenser på ett antal orter i landet. Välkomna då!
Claes Klasander
Föreståndare, CETIS
TiS 2017 – Inledning
Fartfylld dans med Dance Machine, studenter vid LiU, inledde konferensen.
Roboten behöver en omstart när hen fastnat i en loop.
Se fler bilder och läs vad roboten hade att säga:
Roboten hälsar välkommen (pdf)
Charlotta Nordlöf och Claes Klasander, CETIS - dags för måndagens valbara aktiviteter.
Konferensens talare - ett urval
Dag 1:
Johnny Häger hade gjort en wordmap av Kursplanen i Teknik. Det inringade ordet är Programmering.
- Välkommen till TiS 2017 - Presentation Claes Klasander, CETIS (pdf)
- Helen Dannetun - Linköpings universitet (pdf)
- Vad händer på Verket? Johnny Häger, Skolverket (pdf)
- 200 timmar mer av – ja vad? Helena Kvarnsell, lärare i teknik, Björknässkolan i Nacka
- "Likvärdig men inte likformig", Claes Klasander, föreståndare för CETIS (pdf)
Dag 2:
Pär Holmgren berättar bl.a. om de tre stora utmaningar vi står inför -
Ekologi, Ekonomi, Energi.
- Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt - Pär Holmgren - (pdf)
Pär Holmgren, meteorolog, naturskadespecialist och föreläsare med intresse för hållbarhetsfrågor och klimatförändringar. - Vad säger forskningen om programmering som kunskapsinnehåll? Karin Stolpe, föreståndare NATDID (pdf)
- Programmering som teknikaktivitet i undervisningen - En diskursanalytisk studie av programmering som innehåll i grundskolans teknikämne - Susanne Engström och Eva Björkholm, KTH (pdf)
- Avslutning - Claes Klasander, CETIS (pdf)
Mötestorget
Mötestorget var ett nytt inslag på Tekniken i skolan. Från tidigare utvärderingar har vi sett att deltagarna vill mötas och utbyta tankar och erfarenheter. Syftet med torget var alltså att skapa organiserade möten, där deltagarna fick utbyta tankar och diskutera kring teknikdidaktik. Mötestorget bestod av flera olika stationer.
Plan 5 - Gunnar Höst (till vänster i bilden) svarade på frågor om NATDID.
På plan 5 kunde man välja att diskutera och ställa frågor till olika experter. Där fanns Skolverket, NATDID och två doktorander.
På plan 3 och 4 kunde alla diskutera kring Concept cartoons, svara på frågor via mentimeter.com som senare redovisades i plenum, ta del av tankeväckande löpsedlar och skriva sina egna tankar på CETIS åsiktskort. Korten sattes upp med klädnypor och bildade en färgglad åsiktssamling.
Deltagarna kunde också göra en övning där man man i kuvert hittade slumpvis valda delar från kursplanen i Teknik och efter dem planera ett arbetsområde i Teknik. Vi hoppas att diskussionerna och samtalen vid de olika stationerna var givande och att nya tankar föddes.
Ta del av fler bilder och texterna på åsiktskorten:
Valbara aktiviteter -
föreläsningar, seminarier och workshops
Här följer dokumentationer från ett urval av de valbara aktiviteterna:
- Testa teknik för grundsärskolan och åk 1‐3, Karin Sahlberg (M1:5) (pdf)
- Från LOGO till SCRATCH: en analys, Lars Björklund, målgrupp alla (M1:6)
- Teknik utomhus - en teknikstig, Göran Grimvall, KTH, målgrupp alla, (M1:8, T2:4) (pdf)
- Mäta med BBC Micro:bits sensorer - Tiffany Alnefelt och Felicia Tingsborg, Tom Tits experiment, åk 7 - gy (M1:14) (pdf)
- Verklighetsnära undervisning - Joachim Svärd, åk 7 - gy (M1:15) (pdf)
- Teknikuppdrag för elever på mellanstadiet - Camilla Sjöberg och Marie Svensson, åk 4-6 (M2:10, M3:9) (pdf)
- Future City − bygg en framtidsstad - Elin Gebert, åk 4-9 (M2:11, T1:10)(pdf)
- Magisk teater - Thomas Cervin, åk 4-9 (M1:11, M3:10) (pdf)
- Neeeeeeej, måste vi sluta?!, Madeleine Aronsson Adler, Fritidshem, förskola, grundsärskola, åk F‐3 (M2:2, T2:1)
- Programmering och datalogiskt tänkande i förskolan, Mikael Palin och Anna Bergdahl‐Gustafsson, Tom Tits Experiment förskola - åk 3 (M2:3)
- Workshop med Micro:bit, Helene Zeland Bodin, Maria Sandfjord, åk 4-9, (M1:12, T1:12) (pdf)
- Inspirerande och kreativ teknikundervisning, Hans Persson, förskola-åk 6, grundsärskola (M2:4, M3:5)(pdf)
- MakeIT, MoveIT ‐ 3D skrivare och Tetrisdans på badrumsmatta, Ann Nord, Laboratorieingenjör och Anna Alexandersson, åk 4-6, (M2:9, T2:12) (pdf)
- Digital revolution! Drivkrafter bakom Nobelprisbelönade teknik, Paulina Wittung Åman och Johanna Junback, Nobelmuseum, åk 7-9 (M2:12, T1:13) (pdf)
- Teknikundervisning, samhälle och hållbar utveckling - Ingela Bursjöö, åk 7-9, (M2:13, T2:14) (pdf)
- 3D‐CAD i skolan och CAD-workshop, Nils Winge, åk 7-gy (M2:15, M3:16) (pdf)
- Programmera i teknik ‐ Kreativa projekt med Arduino, Staffan Melin och Martin Blom åk 7 - gy, (M2:16, T1:17)
- Tre modeller för samverkan och integration - Catarina Carlsson och Maria Burge, KomTek, målgrupp alla (M3:2) (pdf)
- Att börja stärka barn och ungdomars vetenskapliga kapital och sluta försöka öka deras intresse - Cecilia Ekstrand, Tom Tits Experiment, målgrupp alla (M3:3) (pdf)
- Kom igång med programmering, Ann Ulfves, målgrupper: Fritidshem, Förskola, Grundsärskola, åk F-6 (M3:7, T2:3)
- Skolverkets moduler i Teknik - en resa i teknikens landskap, Grundsärskola, Karin Bårman och Johnny Häger, F- 9 (M3:8) (pdf)
- En strategi för en likvärdig skola inom teknikområdet, Maria Burge och Catarina Carlsson, KomTek, målgrupp alla (T1:2) (pdf)
- Så funkar det! – Teknik ur ett ämnesövergripande perspektiv Katarina Eriksson och Chanette Nilimaa, åk F-9 (M2:7, T1:7) (pdf)
- Att arbeta med Modulen "Teknikens förändring och dess konsekvenser - Claes Klasander, målgrupp alla (T1:8)
- Teknik 1 - vår tolkning, Johan Hellström och Sophie Larsson, åk 7-9 (T1:16) (pdf)
- Hur använder vi begrepp och hur presenteras detta inom undervisningen?, Fredrik Tegbäck, åk F-9 (T2:9) (pdf)
- Inkluderande koppelkodning - Tomas Jonsson och Maria Adlerborn, Teknikens Hus, åk 4-9 (M3:11, T2:13)
- Bygg och programmera ett tjuvlarm 2.0 ‐ No one takes my candy! Sofia Winerdal, Hands‐On Science, åk 4-6 (T2:11) (pdf)
- Stadsplanering med utgångspunkt i verkligheten för Teknikprogrammet, målgrupp gy och skolledning (T2:16)
Utställare
Mingel bland företagsutställare och idéutställare.
Fler bilder och förteckning över:
Utställare
Avslutning
Konferensen avslutades i vanlig ordning med lottdragning på namnbrickorna med priser som utställare och övriga sponsorer bidragit med.
Några citat från utvärderingarna:
- Bra, full med senaste nyheterna, forskningar och förbättringar om tekniken i skolan.
- Jag behöver påfyllning i teknik. Har alldeles för få högskolepoäng i ämnet och behöver påfyllning. Det var bra.
- Kul att få träffa andra tekniklärare och diskutera ämnet.
- Inspirerande. Värdefullt att träffa fler inom samma ämne då ämnet är smalare än det borde vara.
- Otroligt bra och givande. En förmån att få åka och inspireras. Uppskattar att andra än bara lärare är med på scen. Pär Holmgren var mycket bra. Intressant med andra perspektiv. Bra att visa på den forskning som finns. Karin Stolpe var mycket bra och tydlig.
- Det behövs fler idéutställare från skolor.
Regionala konferenser 2018
Nu börjar planeringen för våra regionala konferenser 2018. Håll utkik här på vår hemsida och i vårt nyhetsbrev Tekniken i skolan.
Programmet TiS 2017
För dig som är intresserad av att ta del av programmet:
Program för Tekniken i skolan 2017 - TiS 2017 (pdf 1,1 MB)
Foto: Christina Wallnér