Arbetsområdenas upplägg
Undervisningsmaterialets koppling till läroplanerna
För att schematiskt illustrera innehållet i de olika arbetsområdena presenteras detta med utgångspunkt i teknikämnets centrala innehåll. Teknikinnehållet i förskolans och grundsärskolans läroplaner täcks också av dessa.
Kylskåps-magneter | Mjölkens väg | Vi gör musik! | Popup-böcker | Rörliga djurmodeller | Spara och förvara | Vi bygger bilar! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tekniska lösningar | |||||||
Mekanismer | ![]() |
![]() |
![]() |
||||
Hållfasta och stabila konstruktioner |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Ellära och elektronik | ![]() |
||||||
Kemi- och bioteknik | ![]() |
||||||
Komponenter och system |
![]() |
![]() |
|||||
Material | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ord och begrepp |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar | |||||||
Teknikutveck-lingsarbete | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Konstruktions- arbete |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Dokumentation | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Teknik, människa, samhälle och miljö | |||||||
Tekniska lösningars användbarhet |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Teknisk förändring |
![]() |
![]() |
|||||
Hållbar utveckling |
![]() |
||||||
Konsekvenser av teknikval |
![]() |