Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Jens
Jens Meyer

Aktivitet på Skogens dagar.


Teknikinslag på Skogens dagar

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, september 2019

Simulering på Skogens dagar.

Under två soliga dagar i maj anordnade Skogen i Skolan Skogens dagar tillsammans med Södra Viken naturbruksgymnasium. Cirka 1500 elever från Värmlands mellanstadie- och högstadieskolor var där för att träffa gymnasieelever och få information om arbeten och utbildning inom skogsindustrin. CETIS var på plats!

Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skola och skog. Programmet startade 1973 och har sedan dess bedrivits på skolans villkor och tanken är att teori och praktik kopplas ihop. Man ser att det gärna sker i skogen som lärmiljö. Jens Meyer är regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland och samtidigt lärare i Teknik och Slöjd i åk 7-9 på Hammarlundens skola. För nionde gången sedan 1996 är han projektledare för Skogens dagar.

- Var tredje år har vi arrangerat Skogens dagar, på några olika platser. Att vi är på Södra Viken naturbruksgymnasium har flera fördelar. Vi låter eleverna uppleva skolans lärmiljö och de får träffa gymnasielever och kunna ställa frågor direkt till dem. Det finns också gott om utrymme för alla medverkande, som t.ex. Karlstad universitet, BillerudKorsnäs, Stora Enso, Föreningen skogskvinnorna, civilförsvarsförbundet och många fler aktörer inom skogsnäringen.

Skog och teknik

För teknikämnets fanns många intressanta inslag och information om t.ex. papperstillverkning, olika led inom virkestransporter, hur man bygger skogsvägar och hur trädfällning går till med moderna metoder. Drönare används för att lättare kunna överblicka skogsterräng och de s.k. skördarna styrs med joystick och navigeras med hjälp av GPS och satelliter. Stationen där man kunde pröva alla moderna metoder i simulatorer var välbesökt. Vidare berättar Jens Meyer att på gymnasiets fordonsinriktning är tjejerna väl representerade med drygt 40%.

- Flickor är väldigt bra på navigation och hantering av fordon. Det visar sig skadegraden på fordon är 50 – 60% lägre när kvinnor kör jämfört med män. Kvinnor kör mjukare och har större uppmärksamhet kring vad som sker i omgivningen samtidigt som de kör.

Inom skogsnäringen finns extremt mycket teknik, allt från stora maskiner till drönare. Utvecklingen går framåt och numera ser vi stora träd fällas och kvistas och apteras (uppdelningen av stammen i olika längder) inom några minuter. Här kan vi titta på teknikämnets förmågor och koppla dem till skogsnäringen som t.ex. hitta och utveckla tekniska lösningar, begreppsträning, värdera konsekvenser av teknikval och analysera de drivkrafter som har förändrat teknik och skogsindustrin.

Upptäck skogsnäringen

Skogen i Skolans syfte är att öka kunskaper om och intresse för skogen. Jens ser de här dagarna som en möjlighet för en bred grupp i skolan att upptäcka skogen och vilka yrken som finns. Här vill man synliggöra skogen och pappersindustrin som framtida arbetsplatser.

- Skogen i Skolans verksamhet under de här informationsdagarna riktar sig främst till årskurs 6, 7 och 8. Årskurs 8 är särskilt viktig inför gymnasievalet och vi vill slå ett slag för de yrkesförberedande programmen. Nu vill vi ge eleverna en försmak av både studier och yrken, säger Jens.

De samarbeten Skogen i Skolan har med flera arbetsplatser ger fina möjligheter till studiebesök och samtidigt många tillfällen till praoplatser. Pappersbruken i Värmland är bra på att erbjuda skolorna allt detta, samtidigt som det i en förlängning finns ytterligare ett syfte – arbetskraften behövs.

- Skogs- och pappersindustrin har stort behov av att rekrytera och det är viktigt att visa upp de olika inriktningar som finns inom skogsnäringen. De många kopplingarna mellan skogen och teknikförståelse är viktig, samtidigt som vi ser skogens ekonomiska, sociala och ekologiska värden, avslutar Jens.

Läromedel

Skogen i Skolan erbjuder läromedel som vänder sig till förskolan och hela grundskolan. Materialet är utvecklat med tanke på skogens sociala värden och hållbarhet. Det handlar bland annat om hållbar miljö, energilösningar, skogens produkter, skogen och samhället och klimatfrågor. Läromedlen med tillhörande lärarhandledningar visar vilka förmågor som tränas och vilka skolämnen som berörs. Läromedlen är anpassade efter läroplaner. Du kan fritt ladda ner eller beställa materiel.
www.skogeniskolan.se

 


Nyhetsbrev nr 3, september 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -