Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

Rockelstad slott
Rockelstad Slott
Foto: Charlotta Nordlöf


Forskarseminarium på Rockelstad Slott

Text: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, september 2019

Årets upplaga av CETIS forskarseminarium på Rockelstad Slott i Södermanland lockade 22 deltagare från hela landet. Det årliga seminariet ger möjlighet för teknikdidaktiska forskare att utbyta tankar, idéer och här diskuterades paper och teknikdidaktik inom flera områden. Två intensiva dagar resulterade i berikande samtal och nya tankar.

Deltagarna på forskarseminariet på Rockelstad Slott.
Seminariets deltagare Foto: Anna von Post

Inom den teknikdidaktiska forskningen ser vi nya trender och Rockelstadseminariet innehöll ett digert program som också visade på teknikämnets fantastiska bredd. Inbjuden internationell talare var professor Kathrin Otrel-Cass från universitetet i Graz, Österrike, och Ålborgs universitet, Danmark. Vakhtang Pataridze från Skolministeriet i Georgien deltog också som internationell gäst.

Presentationernas innehåll

Kathrin Otrel-Cass föreläste om sin forskning där hon bl.a. tittat på det viktiga området tillit och säkerhet hos barn i den digitala världen – ”The Human Factor in Digital Transformations in Education: Trust and the Datafied Child” samt vad utbildning inom naturvetenskapens didaktik kan lära av teknikdidaktiken - “What Science Education Can Learn fromTechnology Education: Materials and Materiality”. Vidare handlade flera presentationer om det digitala området såsom programmering och programmeringsspråk, andra berörde tekniskt språkbruk i förskolan. Anne-Marie Cederqvists (GU) presentation handlade om elevens sätt att förstå struktur och funktion vid konstruktion av tekniska lösningar som styrs med hjälp av programmering. Professor Jonas Hallström (LiU) presenterade sin forskning ”Technological Determinism Reconsidered in Design and Technology Education”, som handlar om i vilken utsträckning tekniken kan styra/styras av samhället och skolundervisningen. Lennart Rolandssons (UU) presentation ”A Shared Didactical Language”– handlade om språket genom Practical Epistemological Analysis (PEA) – för lärares professionella utveckling. Lars Björklund (LiU) presenterade ”Basic Programming with a Pedagogical Focus for Technology Teachers” och Andreas Larssons (LiU) forskning gäller studenters föreställning om metaforer i programmeringsspråk. Jeanni Flognman (KU) berättade om ett utbyte med en förskola som under tre års tid har arbetat med digitalisering kopplat till teknikundervisning. Alla presentationer innehöll spännande och intressanta frågeformuleringar och angelägenheter och nu ser vi fram emot att få ta del av och sprida fler forskningsresultat framöver.

Teknikquiz, slottshistoria och kägelspel

Förutom föreläsningar, seminarier och diskussioner deltog alla i en klurig teknikquiz. Slottsherren presenterade slottet och dess fängslande historia och kvällen avslutades med en kamp i kägelspel i slottets egen kägelbana från 1880-talet. Vi ser redan fram emot nästa års seminarium


Foto: Katarina Rehder, CETIS

Kathrin presenterar
Kathrin Otrel-Cass universitetet i Graas och Ålborg universitet

Andreas och Ann-Marie presenterar
Andreas Larsson, LiU och Ann-Marie Cederqvist, GU

Kägelbana till vänster och Jeanni som föreläser till höger.
Kägelbanan från 1880-talet och Jeanni Flognman, KAU

Jonas och Lars
Jonas Hallström och Lars Björklund, Linköpings universitet

 


Nyhetsbrev nr 3, september 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -