Rockelstad Slott
Foto: Charlotta Nordlöf
Forskarseminarium på Rockelstad Slott
Text: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, september 2019
Årets upplaga av CETIS forskarseminarium på Rockelstad Slott i Södermanland lockade 22 deltagare från hela landet. Det årliga seminariet ger möjlighet för teknikdidaktiska forskare att utbyta tankar, idéer och här diskuterades paper och teknikdidaktik inom flera områden. Två intensiva dagar resulterade i berikande samtal och nya tankar.
Seminariets deltagare Foto: Anna von Post
Inom den teknikdidaktiska forskningen ser vi nya trender och Rockelstadseminariet innehöll ett digert program som också visade på teknikämnets fantastiska bredd. Inbjuden internationell talare var professor Kathrin Otrel-Cass från universitetet i Graz, Österrike, och Ålborgs universitet, Danmark. Vakhtang Pataridze från Skolministeriet i Georgien deltog också som internationell gäst.
Presentationernas innehåll
Kathrin Otrel-Cass föreläste om sin forskning där hon bl.a. tittat på det viktiga området tillit och säkerhet hos barn i den digitala världen – ”The Human Factor in Digital Transformations in Education: Trust and the Datafied Child” samt vad utbildning inom naturvetenskapens didaktik kan lära av teknikdidaktiken - “What Science Education Can Learn fromTechnology Education: Materials and Materiality”. Vidare handlade flera presentationer om det digitala området såsom programmering och programmeringsspråk, andra berörde tekniskt språkbruk i förskolan. Anne-Marie Cederqvists (GU) presentation handlade om elevens sätt att förstå struktur och funktion vid konstruktion av tekniska lösningar som styrs med hjälp av programmering. Professor Jonas Hallström (LiU) presenterade sin forskning ”Technological Determinism Reconsidered in Design and Technology Education”, som handlar om i vilken utsträckning tekniken kan styra/styras av samhället och skolundervisningen. Lennart Rolandssons (UU) presentation ”A Shared Didactical Language”– handlade om språket genom Practical Epistemological Analysis (PEA) – för lärares professionella utveckling. Lars Björklund (LiU) presenterade ”Basic Programming with a Pedagogical Focus for Technology Teachers” och Andreas Larssons (LiU) forskning gäller studenters föreställning om metaforer i programmeringsspråk. Jeanni Flognman (KU) berättade om ett utbyte med en förskola som under tre års tid har arbetat med digitalisering kopplat till teknikundervisning. Alla presentationer innehöll spännande och intressanta frågeformuleringar och angelägenheter och nu ser vi fram emot att få ta del av och sprida fler forskningsresultat framöver.
Teknikquiz, slottshistoria och kägelspel
Förutom föreläsningar, seminarier och diskussioner deltog alla i en klurig teknikquiz. Slottsherren presenterade slottet och dess fängslande historia och kvällen avslutades med en kamp i kägelspel i slottets egen kägelbana från 1880-talet. Vi ser redan fram emot nästa års seminarium
Foto: Katarina Rehder, CETIS
Kathrin Otrel-Cass universitetet i Graas och Ålborg universitet
Andreas Larsson, LiU och Ann-Marie Cederqvist, GU
Kägelbanan från 1880-talet och Jeanni Flognman, KAU
Jonas Hallström och Lars Björklund, Linköpings universitet