Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv
Jan
Jan Grenholm


Ämneslärarprogram på Högskolan i Gävle

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 3, september 2019

Jan Grenholm är universitetsadjunkt på Högskolan i Gävle. Han berättar om den glädjande nyheten att ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7-9, Teknik och Matematik startar hösten 2019.

Berätta om arbetet inför utbildningen

- Det är verkligen glädjande att vi kan erbjuda denna utbildning. Vi har examensrätt för ämneslärarutbildning i Teknik för årskurs 7-9 och har tidigare erbjudit teknik i en treämneskombination men Matematik och Biologi. Tyvärr har söktrycket varit lågt och vi har inte haft någon möjlighet att ta in studenter efter 2012. Vi har dock haft några lärarlyftskurser i Teknik vända mot lärare i årskurs 7-9. Att vi nu får fart på sökandet igen beror till stor del på det nya upplägget med arbetsintegrerad utbildning, vilket innebär att studenterna har en anställning i en kommun under studietiden. Vi har under ett drygt år haft samtal med kommunerna i regionen för att få utbildningen till stånd. Därtill har vi under lika lång tid arbetat med programstruktur och kursinnehåll.

Ni har lärarutbildningar från Förskollärarprogrammet till Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet. Varför ger ni den här ämneslärarutbildningen?

- Vi har examensrätt för årskurs 7-9 i Teknik och kombinerat med Matematik är det en utbildning det finns stort behov av i skolan. Vi har ett uppdrag gentemot våra beställare att utbilda där behovet är som störst. Vi känner oss också trygga i att kunna ge såväl didaktiska som ämneskunskaper av hög kvalitet. Vi har ett nära samarbete med ingenjörsutbildningarna och kan utnyttja deras kompetens för att få relevant ämnesinnehåll.

Det finns en stor brist av behöriga tekniklärare. Hur ser ni på det? Hur tror du det påverkar teknikundervisning och teknikintresse hos elever?

- Självklart är bristen på behöriga lärare allvarlig. Lärarens kunskaper och engagemang är helt avgörande för elevernas relation till teknikämnet. Det gäller från förskolan och genom hela grundskolan. Lärarens betydelse kan inte överskattas när det gäller att skapa ett långvarigt intresse för teknik.

Hur ser antalet tekniklärare ut i er region?

- Gävleborg har generellt landets lägsta utbildningsnivå. Vad beträffar antalet behöriga tekniklärare ser det något ljusare ut. Det motsvarar riksgenomsnittet, med färre än 50% behöriga lärare. Ja, det finns lite att göra, både regionalt och nationellt.

Det är en arbetsintegrerad utbildning. Vad innebär det?

- Det innebär att studenterna under utbildningstiden kommer att ha en anställning i någon av regionens kommuner som vi har slutit avtal med. För att få denna anställning har de, utöver de vanliga behörighetsreglerna, intervjuats av respektive kommun. De kommer parallellt med utbildningen ha undervisningsuppdrag motsvarande 50% och studier motsvarande 75%. De får en månadslön som gör att det är möjligt att studera utan att ta ett studielån. Studietakten kommer följaktligen att vara något lägre och utbildningen, som normalt är på fyra år, kommer att genomföras på fem år.

Det finns ämneslärarutbildning på flera platser i landet. Finns det något unikt med er utbildning?

- Vad vi vet är vi de enda som ger ämneslärarutbildning i Teknik som arbetsintegrerad utbildning. Som jag tidigare nämnde har vi ett nära samarbete med ingenjörsutbildningarna. I den utbildning som nu startar kommer vi att utnyttja personal, lokaler och utrustning från områdena maskinteknik, energisystem, byggnadsteknik, elektronik, automation, design och produktutveckling. Att vi är relativt små jämfört med universiteten kan i detta fall ses som en styrka. Vi har allt på ett samlat campus i en fantastisk miljö med gångavstånd till Gävle centrum.

Läs mer om utbildningen här:
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7-9, matematik och teknik, 240 hp

 


Nyhetsbrev nr 3, september 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -