Boktips
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2018
Programmering - introduktion till digital kompetens i grundskolan
Liber, 2018
Anna Åkerfeldt, Susanne Kjällander, Staffan Selander
Häftad, 160 sidor
ISBN: 978-91-4712287-5
Pris: Cirka 175 kr, inklusive moms
Boken visar med många exempel vad programmering i skolan kan vara. Den visar också hur du som lärare, student eller fritidspedagog kommer igång med programmering. Författarna går igenom grundläggande begrepp inom digitaliserings- och programmeringsområdet och visar att du kan börja där du är, oavsett förkunskaper.
Att undervisa i programmering i skolan
Studentlitteratur, 2017
Linda Manilla Inbunden, 250 sidor
ISBN: 978-91-4411416-3
Pris: Ca 270 kr, inklusive moms
Hur kan man arbeta med programmering i olika ämnen? Varför ska vi programmera? Vad är programmering? Alla behöver förstå hur den digitala världen fungerar för att kunna delta i vårt samtida och framtida samhälle. I boken presenteras flera exempel och förslag på aktiviteter.
Sherlock Holmes och den försvunna diamanten
Lind & Co, 2018
Sam Hearn
Inbunden, 176 sidor
ISBN: 978-91-7779110-2
Pris: Cirka 89 kr, inklusive moms
John har precis börjat på sin nya skola, Baker Street, när hans lärare berättar att klassen ska besöka ett museum, där en av världens mest kända diamanter finns. Men ädelstenen blir stulen mitt framför näsan på dem! John och hans kompis Sherlock försöker lösa mysteriet med detektivmetoder.
Minecraft som pedagogiskt verktyg
Natur & Kultur, 2016
Felix Gyllenstig Serrao Häftad, 128 sidor
ISBN: 978-91-2744682-3
Pris: Ca 259 kr, inklusive moms
Datorspelande är en del av många elevers vardag. Minecraft kan fungera som ett verktyg för eleverna att skapa och berätta vad de lär sig. Boken tar upp det som lärare behöver känna till och visar hur du går tillväga för att påbörja ett arbete med Minecraft i klassen. Författaren tipsar om flera sätt att arbeta i klassrummet eller med längre projekt.