Rörliga djurmodeller
Arbetsområdet Rörliga djurmodeller är under omarbetning och anpassning till Lgr 11.
Målgrupp: Årskurs 4-6
Här följer en kort beskrivning av arbetsområdet Rörliga djurmodeller. Hela arbetsområdet går att ladda ner via pdf-filen som finns längst ned på denna sida.
Barn tycker oftast det är spännande med saker som rör sig. För att få saker att röra sig använder man ofta olika mekanismer som bygger på de fem enkla maskinerna; hjulet, hävstången, kilen, lutande planet eller block och talja. Genom att titta på olika djur och hur dessa använder sin mun kan barnen få pröva hur man åstadkommer mekanisk rörelse.
Det är meningen att barnen skall titta vilka munrörelser som är karaktäristiska för olika djur och sedan bygga en djurmodell där munnen kan röra sig med hjälp av olika mekanismer.
Övergripande mål
Målen med detta arbetsområde är att barnen lär sig att:
- få förtrogenhet med mekaniska rörelser
- planera och genomföra en konstruktion där mekanisk rörelse ingår som en del
För att på bästa sätt stegvis bygga upp barnens teknikkunskaper kan det vara bra att följa den angivna ordningen på arbetspassen. Det går dock bra att komplettera med egna moment om man önskar. Flera arbetspass kan antingen göras under en dag eller fördelas under en längre tidsperiod. Då man arbetar med de yngre barnen kan det vara bra att det inte drar ut för länge på arbetet.
Arbetsområdet innehåller både grupparbete och individuellt arbete.
Hämta inspirationsmaterialet "Rörliga djurmodeller"
För att öppna pdf-filer behövs programmet Adobe Reader som är gratis. Instruktion för att ladda ned programmet finns under webbsidan Om webbplatsen
Tips om andra roliga övningar på externa webbplatser: