Teknikprogrammet på TiS 2020
Text: Charlotta Nordlöf och Susanne Engström, CETIS
Bilderna är skärmdumpar från filmerna av föreläsningarna samt skärmdumpar i Zoom.
Filmteam: KTH Media Production
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, november 2020
Susanne Engström och Claes Klasander, CETIS
Arbetet med en konferens brukar påbörjas drygt ett år innan genomförandet, så i våras när vi förstod att vi med stor sannolikhet inte skulle kunna genomföra de fyra konferenserna valde vi till slut att skjuta upp tre konferenser och genomföra en, men i digital form. Den 13 oktober gick den digitala konferensen av stapeln. Tack vare ett proffsigt filmteam på KTH och noggranna förberedelser fungerade det tekniska mycket bra och vi kunde ge deltagarna föreläsningar, möjlighet att möta utställare, studiebesök och ett tillfälle att träffa andra som arbetar inom samma inriktning i diskussionsgrupper.
Diskussioner och innehåll
Då deltagarna bidrog genom att ställa frågor genom chatten fick vi en levande konferens, trots det digitala formatet. Men, det var inte bara formen som var ny för CETIS, också målgruppen – att ha gymnasielärare i fokus på en konferens – är en ny erfarenhet.
Du som missade konferensen kan ta del av vissa delar av innehållet på vår hemsida. Där hittar du CETIS föreståndares, Claes Klasander, presentation där han bl.a. talade om den röda tråden av teknisk bildning som motiv för teknikundervisningen från förskola till gymnasiet. Längs den tråden berörde han särskilt bryggan från grundskolan till gymnasiet, och de likheter som finns mellan grundskolans teknikämne och gymnasieskolans kurs Teknik 1. Den kursen engagerar verkligen många och från deltagarna fångade vi upp att Teknik 1 kan upplevas "spretig". Samma känsla kan upplevas i grundskolans teknikämne, just därför att det är mycket ämnesstoff som ska rymmas och man kan inte gå allt för djupt in i eller låta någon del ta för mycket tid i anspråk. Samtidigt finns det många tekniska begrepp som ska förankras och vidgas hos eleverna, menade han. Kanske kan det här vara några områden där grundskolan och gymnasiet kan lära av varandra.
Noterade önskemål
Några andra exempel på intressanta saker som fångades upp under konferensdagen är:
- Verksamma tekniklärare skulle uppskatta inspirationsmaterial riktade till Teknik 1-kursen. Etik-perspektivet och genusaspekter samt den sociala dimensionen i hållbar utveckling ska undervisas. Kring sådant kan behövas inspirationsmaterial.
- Övergången mellan teknikämnet på grundskolan och teknikprogrammet på gymnasiet skulle kunna tydliggöras och utvecklas.
- Något vi kan se i de anteckningar vi har fått ta del av från samtalsgrupperna är att nätverk och arenor för att diskutera teknikundervisning på gymnasiet behövs. Vi tar till oss det och kommer hålla er uppdaterade genom vårt nyhetsbrev och hemsidan.
Nu tar vi med oss nya erfarenheter in i framtida arbete, både vad gäller att göra en digital konferens och att specifikt ha gymnasiets teknik i fokus. Där vi står idag, många erfarenheter rikare, ser vi både digitala och vanliga fysiska konferenser när vi försöker spana in i framtiden – och båda varianterna har ju sina fördelar. Men vi vågar inte säga så mycket mer än så just nu, för det vi alla lärt oss under 2020 är nog just det att man aldrig vet vad som väntar bortom nästa krök.
Fler bilder från konferensen
Övre raden: Susanne Engström (KTH och CETIS), Claes Klasander (CETIS), Elin Strand Ruin (KTH).
Nedre raden: Christian Smith (KTH), Maria Nordström (KTH), Elin Strand Ruin (KTH).
Fredrik Lundell (KTH) och Martin Edin Grimheden (KTH) föreläste.
Greger Blomqvist från Sagitta visade upp undervisningsmateriel via Zoom.
Läs mer:
Dokumentation från TiS 2020 – Tekniken i skolan, 13 oktober