Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 

 



Möjlig samverkan - KTH och gymnasium

Text: Jonas Anund Vogel, Föreståndare för KTH Live-In Lab
Foto: Mattias Hamrén
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 4, november 2020

Jonas

Jag heter Jonas Anund Vogel och är föreståndare för KTH Live-In Lab, en testbädd för test och forskning av nya tekniker och metoder med tanke att möjliggöra smarta och hållbara byggnader. Jag fick äran att presentera den testinfrastruktur vi byggt upp på KTH för deltagare på CETIS konferens TiS 2020.

Under presentationen fick jag frågor kring vad gymnasielärare kan göra kring teknik och byggnader i sin undervisning. Jag svarade att man kanske kan låta elever samla in eloch vattenfakturor hemifrån och starta diskussioner kring användande, olika byggnadstyper, uppvärmningssystem osv.

Min idé

Live-In Lab

Jag har grubblat vidare, här är min idé: Vi på KTH tar fram ett sensor-kit som elever kan bygga på undervisningstid. Dessa enheter programmeras sedan via KTH Live-In Labs hemsida, och data från dessa skickas anonymt till KTH Live-In Labs databas. Eleverna tar hem sina boxar, mäter inomhustemperatur, koldioxid, ljusstyrka etc. samt anger byggnadstyp, ålder, tekniska system osv. Kanske även el- och vattenanvändning kan kopplas. Datan kan sedan användas i gymnasieutbildningen, och skapar en anknytning till det som sker i våra hem, ett engagemang kring resurser och vårt sätt att leva.

Data från hela Sverige kan med tiden bli tillgänglig, och skapar på så vis intresse även för universiteten. Datan kan användas av studenter och möjliggöra samverkan mellan universitet och gymnasium, och stärka intresset för vidareutbildning. Datan kan även ge insikt kring hur byggnader runt om i Sverige fungerar, hur mycket resurser de använder osv. Intressant kan vara att t.ex. se på koldioxidnivåer i byggnader från olika årtal. I dessa tider och med den kunskap vi har just nu så tyder det på att torr inomhusluft och stillastående luft är faktorer som ökar riskerna för spridning av covid-19. Detsamma lär gälla för framtida virusutbrott. Med andra ord, kunskap kring hur våra byggnader fungerar kan skapa engagemang, men även bidra till hälsa och säkerhet.

KTH Live-In Lab är en plattform för samverkan, och flertalet gymnasieskolor har varit på besök. Dock är det på individnivå som samverkan hittills skapats. De skolor som inte har en naturlig koppling till KTH, eller till mig, har svårare att knyta an. Ett dylikt projekt där tekniken och det egna arbetet är startpunkten kan även ge effekter på samverkan i områden som tidigare saknat anknytning till universitet. Att bidra till att lyfta blicken i områden där få studerar vidare vore ytterst intressant, och kanske kan tekniken vara bryggan mellan gymnasiet och högskolan. Det är i alla fall värt ett försök!

Jag och mina kollegor har diskuterat hur man kan gå vidare, kanske vi kan ansöka om medel att undersöka ett "sensor-kit" och skapa instruktioner. Vi vet inte än. Men om någon orkat läsa ända hit, och har lite pengar över, så säg till bara. Vi är redo!

Mejla till:
javogel(at)kth.se

Läs mer om Live-In Lab på hemsidan:
Live-In Lab - KTH

 

App till Live-In Lab


Nyhetsbrev nr 4, november 2020 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -