Hoppa till textinnehållet -  - Tilll startsidans aktuella information och nytt på webbplatsen - 
Till CETIS startsida - 
 - Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 
Startsida CETIS Resursbank / Nyhetsbrevsarkiv

 


Revidering av kursplanerna

Text och foto: Katarina Rehder, CETIS
Utdrag ur CETIS nyhetsbrev nr 2, maj 2019

Skolverket arbetar kontinuerligt med att titta på och analysera skolans styrdokument. Just nu pågår arbetet med att revidera kursplanerna, då även teknikämnets kursplan. Det handlar inte om en ny kursplan och meningen är att strukturen som finns i dag blir densamma. En av de förändringar som är tänkta är att teknikämnets fem förmågor kan komma att bli tre.

Susanne Engström, nummer två från vänster, berättar om revideringsarbetet.
Susanne Engström, nummer två från vänster, berättar om revideringsarbetet.

Varför Skolverket väljer att se över kursplaner är bland annat de analyser som visar att formuleringar om målen i grundskolans kursplaner, kan uppfattas som att faktakunskaper inte ges tillräckligt stor betydelse. T.ex. används endast uttrycket ”förmåga” i målen. På gymnasial nivå hittar vi också uttryck som ”kunskaper om”, ”färdighet i” och ”förståelse av”. Skolverket ser över användning av begreppet förmåga för att medverka till en bättre balans mellan fakta och förmåga.

I en del kurs- och ämnesplaner är det centrala innehållet mycket omfattande. Det kan framkalla svårigheter med att få tiden för undervisningen att räcka till. Detta ses över för att skapa balans mellan innehåll och tid för undervisning. Analysen visar också att innehållet i kursplanerna inte tydliggör den kunskapsutveckling som ska ske mellan årskurser. Detta bör bli tydligare och att innehållet ska skilja sig mellan vad eleverna möter i olika årskurser.

Skolverket undersöker samtidigt om de formuleringar som finns i kunskapskraven kan bli bättre med mer ämnesspecifika begrepp och förmågor. I dagens betygssystem behöver kunskapskraven göras mindre omfattande och mindre detaljerade för att undvika att det uppstår problem vid betygssättning. Formuleringarna av kunskapskraven ska underlätta en helhetsbedömning av eleven.

Den enkät som Skolverket lade ut under vintern besvarades av över 3 500 personer och svaren ger en viss vägledning i revideringsarbetet.

Verksamma lärare och andra med insyn i läroplaner och skolans verksamhet, arbetar vidare och tanken är att vi ska kunna se ett förslag på nya kursplaner under hösten 2019.

Skolverket, som ännu inte fått uppdraget att revidera kursplanerna från departementet, har sedan arbetet påbörjades kommit en bra bit på väg, men samtidigt är det en hel del arbete som återstår. Regeringen behöver ge ett besked om att arbetet ska fortsätta, efter det kan en tidplan fastställas.


Nyhetsbrev nr 2, maj 2019 - startsida

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -